Recensie: Een jaar later RECENSIE

Recensie: Een jaar later – William R. Forstchen

De Verenigde Staten zijn in oorlog met China en Mexico, vermoedelijk is 80 procent van de inwoners omgekomen sinds ‘de Dag’ en de overlevenden voeren een harde strijd om te blijven leven. Toch is er iets van rust wedergekeerd in Black Mountain, een landelijk stadje in het westen van de VS. John Matherson probeert als voorzitter van de gemeenteraad het normale leven weer op gang te helpen. Zo ziet het ernaar uit dat het werk op het land beloond zal worden met voldoende voedsel voor de winter. Op de universiteit wordt een eerste succesvolle poging gedaan om zelf energie op te wekken. En als op een dag een ‘federale administrateur’ opduikt in een naburige stad, lijkt het erop dat ook de landelijke overheid zich herstelt.

Toch wordt er hevig geprotesteerd als plotseling tientallen jonge mannen en vrouwen opgeroepen worden voor het ‘Leger van Nationaal Herstel’. Ze zullen aan de andere kant van het land ingezet worden om orde op zaken te stellen. Terwijl ze minstens zo hard nodig zijn om een bijdrage te leveren aan de opbouw van hun eigen gemeenschap. John probeert de mobilisatie te voorkomen, maar zijn onderhandelingspoging loopt op niets uit. Het levert hem zelfs een eigen oproep op. Als de nieuwe machthebber vervolgens een aanval uitvoert op een naburige gemeenschap, heeft John helemaal zijn twijfels bij de goede bedoelingen van de regering. Maar weigeren heeft grote consequenties, niet alleen voor hem persoonlijk, maar ook voor zijn familie en de hele gemeenschap van Black Mountain.

Een jaar later is het tweede deel van de EMP-serie van William R. Forstchen. De EMP-serie ontleent zijn naam aan de elektromagnetische puls (EMP) waar alles in deel één mee begint. Een EMP wordt veroorzaakt door een kernexplosie op grote hoogte en schakelt in één tel alle elektronische apparaten binnen zijn bereik uit. De getroffen gebieden werden in Een seconde later tientallen jaren teruggeworpen in de tijd. Met alle verschrikkelijke gevolgen van dien. Forstchen wilde de wereld wakker schudden met zijn boek, want een EMP kan zomaar écht gebeuren. Maar omdat hij zoveel vragen kreeg over hoe het verder ging, is hij opnieuw in de pen gekropen.

In Een jaar later lezen we hoe de wereld ervoor staat, een jaar na het einde van het eerste boek en inmiddels twee jaar na ‘de Dag’. We keren terug naar Black Mountain en hoofdpersoon John Matherson, voormalig geschiedenisprofessor en leider tegen wil en dank. Forstchen verliest zich in het tweede deel bijna in het herhalen van de gebeurtenissen uit deel één, en het beschrijven van de technische ontwikkelingen die sindsdien hebben plaatsgevonden. Sowieso kenden we deze schrijver al als iemand met veel kennis van (allerlei) zaken, die hier graag over uitweidt. Daarin doet Een jaar later niets onder voor het eerste deel.

Gelukkig voor de minder filosofisch aangelegde lezer is het al snel gedaan met de rust. De inwoners van Black Mountain krijgen het eerst aan de stok met een bende en vervolgens met de nieuwe bestuurder. Spannende (gevechts)situaties volgen elkaar snel op, de wereld na de EMP is duidelijk niet voor watjes. En in tegenstelling tot deel één laat Forstchen zijn hoofdrolspeler deze keer steeds in het midden van het strijdgewoel rondlopen. Maar ondanks dat je er als lezer deze keer middenin zit, blijven de beschrijvingen afstandelijk. De strijd voelt als een herhaling van de strijd uit deel één, maar dan zonder dat je een band hebt kunnen opbouwen met de personages die meedoen. Hierdoor maakt het eigenlijk weinig uit of iemand leeft of sterft. Dit was in Een seconde later wel anders, waardoor deel één veel meer impact had dan zijn opvolger.

Toch blijft het scenario van een EMP verontrustend. Forstchens boodschap mist nog altijd zijn uitwerking niet, zeker omdat het niet meer de eerste schok en overlevingsdrang zijn die de boventoon voert in dit boek. Deze keer is de vraag die gesteld wordt: hoe verder na zo’n ramp? En ondanks dat er zeker ook mensen met goede bedoelingen zijn, is het antwoord op die vraag niet echt bemoedigend. Dat maakt absoluut nieuwsgierig naar het vervolg; het derde en laatste van de EMP-serie. Hoe zal de wereld ervoor staan als Forstchen ons straks achterlaat na de allerlaatste pagina?

EMP-serie 2 - Een jaar later

1  2  3  4  5

Na de rampzalige elektromagnetische puls die Amerika op zijn knieën dwong, zijn de overlevenden in Black Mountain langzaam begonnen met het opbouwen van hun leven. Na een maandenlange lijdensweg van honger, oorlog en talloze doden, proberen zij zaken die ze eerst voor lief namen - elektriciteit, radiocommunicatie en medicijnen - weer op het oude niveau te herstellen.
    Wanneer op een dag een 'federale administrateur' opduikt in een naburige stad lijkt het er in eerste instantie op dat er weer pogingen gedaan worden om een landelijke regering op de been te krijgen. Die hoop vervliegt echter als sneeuw voor de zon als John Matherson - de aanvoerder van de overlevenden - ontdekt wat de administrateur van plan is.