Recensie: Heel veel veg! RECENSIE

Recensie: Heel veel veg! - Hugh Fearnley-Whittingstall

Het boek Heel veel veg! is het vervolg op het boek Evergreen veg! door kok, tv presentator en auteur Hugh Fearnley-Whittingstall. Dit boek begint met een algemene inleiding, gevolgd door acht kernhoofdstukken en eindigt met een uitgebreid register. Het zal je wellicht niet doen verbazen gezien de titel, maar dit ruim vierhonderd pagina tellende boek zit bomvol veelzijdige groenterecepten. Ieder recept beslaat twee pagina’s waarvan één met foto en één met de lijst van ingrediënten en bereidingswijze. Wat dacht je bijvoorbeeld van gegrilde spitskool met rozemarijn, chilipeper en kappertjes of pompoen-kikkererwtenburgertjes, een venkel-linzensoep met zeewier of neem nu artisjokken met een sinaasappel-paprikadressing? Dit boek kent daarnaast ook welbekende klassiekers waaronder groentebouillon en aardappelpuree.

Bij het doorbladeren van dit boek kwam ik een heleboel recepten tegen, die ik gelijk wilde maken. Het was moeilijk kiezen maar uiteindelijk koos ik ervoor om een stoofpotje en een soepje te maken.

Het eerste recept uit Heel veel veg! dat ik kookte, was de stoof van zoete aardappel, ananas en rode paprika uit het hoofdstuk spicy. Dit gerecht is een ware smaakexplosie. De kruiden- en specerijen geven het gerecht veel pit en dat gaat prima samen met het zoete van de ananas en aardappel. Dit gerecht was ver boven mijn verwachtingen en ga ik deze hoe dan ook nog vaker maken.

Het tweede recept uit Heel veel veg! dat ik maakte, was de geurige tomatensoep met citroengras uit het hoofdstuk soep en bouillon. Dit kleurrijke oosterse soepje smaakte heerlijk en is echt heel wat anders dan bijvoorbeeld een traditionele tomatensoep. Bijkomend voordeel is dat je dit soepje zo op tafel hebt staan. Ik weet zeker dat ik dit soepje nog vaker ga maken.

Je hoeft heus geen vegetariër of veganist te zijn om je hart op te halen bij Heel veel veg! Werkelijk alles met groente is te vinden in dit boek: ovengerechten, soepen, salades, rauwe groenten, stoofpotjes en tapas. Met dit boek in handen wordt het eenvoudig om dagelijks op een lekkere manier voldoende groente binnen te krijgen. Ieder recept heeft een andere groente als basis. Wees daarom ook niet getreurd als je niet alle groenten lust. Door de variatietips onder ieder recept kun je aan ieder recept een andere draai geven. De ingrediënten uit dit boek zijn zeer toegankelijk en veelal in iedere supermarkt te verkrijgen waardoor dit boek handig is in gebruik. Dit boek kent weinig punten van kritiek. Ik mis enkel een lijst van benodigd keukengerei en een indicatie van de bereidingstijd. Hiervoor zal je het recept goed moeten doorlezen. Dit boek van Hugh Fearnley-Whittingstall is een aanwinst! Zijn boek zal ik nog zeer regelmatig uit de kast pakken om lekker uit te koken.

Heel veel veg!

1  2  3  4  5

Groenten in de hoofdrol in Nog meer Veg! In deze opvolger van het succesvolle kookboek Veg!, ontdek je hoe lekker het is om te koken met oneindig veel groenten!

In de recepten wordt van enkel groenten, fruit, volkorengranen, noten, zaden, specerijen en koudgeperste oliën gebruik gemaakt. Nog meer Veg! laat zien dat plantaardig koken helemaal niet moeilijk is en vooral fantastisch smaakt! Pure en onbewerkte ingrediënten vormen de beste bouwstenen voor een heerlijke en gezonde maaltijd! Eet smakelijk!