Recensie: Angel RECENSIE

Recensie: Angel – Filip Rogiers

Nathan Helmer is een Canadese soldaat. Hij is gestationeerd in Marville, Noord-Frankrijk. Het is Koude Oorlog en de legerbasis waar hij deel van uitmaakt dient daar als buffer tegen de Russen. Een half jaar na zijn plaatsing wordt hij in april 1957 herenigd met zijn zwangere vrouw Margret, die uit Canada wordt overgevlogen. Maar het vreugdevolle weerzien waar Nathan zich op had verheugd eindigt in een hartverscheurende ramp.

Margret keert uiteindelijk terug naar Canada. Nathan hertrouwt met de Franse Emilie. Ze krijgen een kindje, Alain. Angel vertelt het verhaal van zowel vader als zoon. Alain is fotograaf en journalist. Hij gaat op zoek naar Nathans verleden. Te midden van de onstuimige naoorlogse periode jaagt hij zijn raadselachtige familietragedie na, alsook zijn carrièredromen en zijn romantische liefde(s).

Aan de hand van de levensverhalen van Nathan en Alain behandelt Filip Rogiers iconische en meer obscure gebeurtenissen uit de recente Europese geschiedenis. Het gaat hier om een behoorlijke berg aan ontwikkelingen – van het begin van de Koude Oorlog tot de opkomst van het populisme –, zeker voor een roman bestaande uit 243 bladzijden. Er zit dus vaart achter, maar gelukkig wordt het nergens te ingewikkeld of moeilijk te volgen.

De schrijfstijl en opbouw zijn prima. Het verhaal ontsluiert zich min of meer chronologisch, met veel sprongen in de tijd. Heden en verleden lopen daardoor constant in elkaar over. Filip Rogiers is naast schrijver ook journalist en dichter, wat zijn fictie absoluut ten goede komt. Angel is mooi geschreven, met prachtige beeldspraak, en leest vlot en prettig weg.

De personages zijn niet echt uitgediept, maar geloofwaardig en interessant genoeg. Sommige houden er controversiële meningen en wereldbeelden op na, waar, zoals De Standaard op de achterkant ook vermeldt over Verman je, geen vermanend vingertje naar wordt opgestoken. Je kunt van die opvattingen vinden wat je wil, maar deze gewaagde aanpak illustreert wel op optimale wijze de betwiste thema’s en grijze gebieden waar het boek om draait.

Angel is een mooie roman die op geen enkel moment verveelt. Er zit veel afwisseling in qua tijd en setting. Het verweeft het heden met het verleden, emotie met feiten, lopende gebeurtenissen met reflectie en het collectieve geheugen met de individuele ervaring. De tragedie die Nathan het liefst zou vergeten, maar die hem én zijn zoon Alain maar niet los kan laten, is heftig en zal je bijblijven. De ongewone manier waarop de schrijver omstreden thema’s aankaart zet aan tot denken.

Recensie: Angel – Filip Rogiers

Angel

Filip Rogiers

15 maart 2018

ISBN 9789463103152
    Uitgever Polis
    256 pagina's

Polis

1  2  3  4  5

Marville, Noord-Frankrijk. In de plooi van de jaren vijftig en zestig daalt een legervliegtuig log en loom neer uit de wolken. Op het tarmac van de NAVO-legerbasis wacht de Canadese soldaat Nathan op zijn jonge en zwangere bruid Margret. Er werd hun een nieuw, spannend leven beloofd. Er is wel oorlog, maar die heet koud en de vrede is broos, maar verzekerd. Tot het vliegtuig landt en de droom van Nathan en Margret uit elkaar spat. Niets houdt stand in de beloofde nieuwe wereld. Margret keert kinderloos terug naar huis, Nathan blijft in Marville. Hij hertrouwt met Emilie, ze krijgen samen een zoon, Alain. De toekomst begint dan toch nog, verlaat en gehavend. Angel is het verhaal van mensen die trachten te vergeten wat nooit vergeten kan worden. ‘Vegen we niet allemaal onze scherven bij elkaar, ooit?’ vraagt Alain zich af. Hij puzzelt het verleden van zijn vader bij elkaar. De zoektocht begint op het kerkhof van Marville en eindigt in Amerika.