Recensie: Nooit meer bang RECENSIE

Recensie: Nooit meer bang – Gaby Rasters

Dat een verhaal waarin een terroristische aanslag een grote rol speelt, behalve gruwelijk, ook heel mooi kan zijn, bewijst Gaby Rasters met de roman Nooit meer bang.

We maken kennis met Louise, die alle mannen heeft afgezworen nadat ze één van haar borsten kwijtraakte aan kanker. Op een doodgewone ochtend komt ze op spontane wijze in contact met Lennard. De twee nemen afscheid nadat ze samen hebben ontbeten in een hotel, met de afspraak elkaar daar een jaar later weer te ontmoeten.

Ongeveer tegelijkertijd komt Maud er op het vliegveld achter dat haar vriend haar heeft bedrogen, waarna ze steun krijgt van Victor, die op de levering van een koffertje met zeer bijzondere inhoud staat te wachten. Op dat moment barst de hel los op het vliegveld van Brussel. Spannende tijden breken aan voor de twee vrouwen, die door deze gebeurtenis met elkaar in contact komen en steun zoeken bij elkaar, terwijl ze beiden op hun eigen manier verder moeten met hun leven.

De schrijfstijl van Gaby Rasters is duidelijk en helder en Nooit meer bang is daarmee geschikt voor een breder publiek. De personages (vooral die van Louise en Maud) zijn ontzettend levendig en realistisch neergezet. Ook de bij-personen – zowel dood als levend -  komen zeer goed tot hun recht en zijn goed uitgewerkt. Als lezer is het makkelijk om mee te leven in alles wat de hoofdpersonen meemaken.

Louise is op zijn minst een interessante persoonlijkheid te noemen, die uit zelfbescherming een muur van cynisme om zichzelf heen heeft getrokken nadat ze door borstkanker één van haar borsten verloor. Als ze na haar bijzondere ontmoeting met Lennard hoort dat er een aanslag is geweest op het vliegveld waarvandaan hij zou vliegen, breken onzekere tijden aan waarin zij probeert te achterhalen of de man waarmee ze heeft afgesproken dat ze elkaar na een jaar weer zullen ontmoeten die belofte ook na zal kunnen komen.

Maud en Victor leren elkaar kennen tijdens een kop koffie op het vliegveld, nadat Maud geconfronteerd wordt met de ontrouw van haar vriend als ze deze van het vliegveld op wil halen. Victor heeft vlak daarvoor een koffer overhandigd gekregen met brieven van zijn onlangs overleden oma. Deze brieven komen uiteindelijk in handen van Maud, die hierdoor meer te weten komt over Victor, zijn verleden en zijn familie dan ze tijdens die onschuldige kop koffie had kunnen vermoeden.

Tijdens de doodsbenauwde uren na de aanslag komen Louise en Maud met elkaar in contact en er ontstaat vrijwel direct een hechte band tussen de twee vrouwen. De vriendschap die zij samen ontwikkelen naar aanleiding van deze gruwelijke gebeurtenissen is op z’n minst bijzonder te noemen, maar zoals Rasters het schrijft, is de ongedwongen en natuurlijke manier waarop deze ontstaat, volkomen geloofwaardig.

Thema’s die duidelijk naar voren komen in Nooit meer bang zijn onder andere  verlies, verwerking, acceptatie, vriendschap en liefde. Door de luchtige schrijfstijl met de nodige humor slaagt Rasters er ondanks de zware onderwerpen in om het verhaal niet al te zwaar te maken.

De scene waarin de aanslag plaatsvindt is ondanks dat gegeven zeer beeldend en krachtig geschreven, waardoor het voor de lezer goed duidelijk is hoe het gevoeld moet hebben voor de mensen die op het vliegveld aanwezig waren, maar ook voor de mensen die thuis zaten en geen idee hadden of hun geliefden in veiligheid waren.

Ondanks het feit dat dit een fictief verhaal is, maken de realistische details het levensecht. Toch gaat het boek niet zozeer over de aanslagen zelf, maar meer over de nasleep ervan en de bijzondere contacten die uit een dergelijke ramp kunnen ontstaan. Dat gezegd hebbende, is Nooit meer bang tegelijkertijd ook een verhaal over hoop en innerlijke kracht.

Het is een zeer krachtig boek, met een aantal pakkende boodschappen en kan door zijn diversiteit aan onderwerpen een breed publiek aanspreken. Kortom: Nooit meer bang is een echte aanrader voor liefhebbers van verschillende genres!

Nooit meer bang

1  2  3  4  5

Hoofdpersoon Louise uit ‘Nooit meer bang’ van Gaby Rasters heeft de mannen afgezworen. Maar dan ontmoet ze bij het ontbijt in haar Brusselse hotel Josh. Het is liefde op het eerste gezicht en ze rijdt hoteldebotel terug naar huis, terwijl hij naar het vliegveld gaat. In de auto belt ze haar beste vriendin om te vertellen over de ontmoeting. Die vraagt meteen: ‘Luister jij geen radio? Er is een aanslag gepleegd…’ Het is het begin van een zoektocht. Naar liefde, naar hoop, naar Josh, naar zichzelf. ‘Nooit meer bang’ is Gaby Rasters’ eerste standalone, na de trilogie ‘FOLLOW’, ‘LIKE’ en ‘SHARE’.