Recensie: Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom) RECENSIE

Recensie: Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom) – Tineke Honigh

Hoe is het als je wordt geboren met cerebrale parese en iedereen je als klein kind behandeld? Als je mond samentrekt als een krent waardoor je niet meer uit je zinnen komt en je de wereld om je heen maar het beste kunt observeren om er chocola van te maken. In Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom) van Tineke Honigh volgen we Bo en Tom. Hun beider achtergrond is ongewoon en ze lijken tot elkaar veroordeeld. Of toch niet?
Tineke Honigh vertelt in Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom) de belevenissen van een tweetal kinderen die anders zijn dan normaal. Bo, die geboren is met cerebrale parese, en Tom, die na het overlijden van zijn moeder een misstap heeft begaan. Als straf moet hij Bo wegwijs maken op haar nieuwe school. In eerste instantie gaat dit met tegenzin, maar al snel blijkt dat ze meer raakvlak hebben dan gedacht. Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom) geeft een inkijkje in de hoofden van twee bijzondere kinderen, met soms verrassende gebeurtenissen als gevolg.

Bo is spastisch en wordt daarom door haar omgeving niet altijd serieus genomen. Ze heeft hen daarom ingedeeld in verschillende categorieën, zoals de helpers en de kijkers, wiens gedrag ze nauwkeurig bijhoudt in een schrift. Ook observaties over verliefdheid staan erin, maar over de pijnlijke dingen die ze zelf heeft meegemaakt, daar schrijft Bo liever niet over. Ook Tom is een jongen met een verhaal. Zijn moeder is overleden en als oudste zoon in een boerengezin heeft hij de zorg over zijn jongere broertjes. Hoewel? Na zijn misstap lijkt het soms of zijn jongere broertjes meer op hem letten dan omgekeerd. Wanneer Tom Bo wegwijs moet maken op haar nieuwe school stuit dit bij haar in eerste instantie op weerstand. Ze twijfelt over zijn goede bedoelingen. Al gauw echter, en ook tot zijn eigen verbazing blijkt dat ze goed met elkaar overweg kunnen. Stukje bij beetje maken ze beiden een bijzondere ontwikkeling door. De personages in Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom) zijn geloofwaardig. Dat is op zich al knap, aangezien ze beiden iets bijzonders hebben. Tineke Honigh slaagt erin een gelaagdheid in de karakters aan te brengen, die niet sentimenteel wordt. Het eerste hoofdstuk waarin ze Bo’s voorbereiding op haar eerste dag op haar nieuwe school beschrijft is pakkend en zet meteen de toon van het boek. Ook Tom is een sympathiek personages dat mededogen oproept, ondanks zijn eerdere daden. Het verhaal is op zich boeiend, maar zakt halverwege het boek wat in om enigszins (te) zoet te eindigen. En hoewel de ontwikkeling van de personages redelijk uit de verf komt, had het wat mij  betreft nog iets meer mogen schuren en daarmee recht doen aan de realiteit. Anderzijds is het onderwerp en de uitwerking voor een kinderboek geslaagd te noemen.

Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom)

1  2  3  4  5

Het is nog niet zo gemakkelijk om je verleden achter je te laten. De twaalfjarige Bo verhuist van de stad naar een oude boerderij aan de rand van een dorp. Een nieuwe omgeving, een nieuwe school. Ze kijkt ernaar uit – en ziet ertegenop. Alles hangt af van haar eerste schooldag. En die verloopt funest. Net als Bo denkt dat het weer hetzelfde liedje zal worden als op haar vorige school, ontmoet ze Tom.

Dankzij Toms bravoure en doortastendheid ontdekt Bo dat je met een beetje lef ineens veel meer kunt zijn dan de anderen ooit in je hebben gezien; dat je zelfs jezelf versteld kunt laten staan. Net als ze Tom begint te vertrouwen, doet hij iets vreselijks en ligt Bo's verleden ineens op straat. Door Toms poging om het goed te maken ontdekt Bo waarom hij haar helpt. Een ontdekking die alles voorgoed zal veranderen.