Recensie: Thuis in planten RECENSIE

Recensie: Thuis in planten – Jason Chongue

In Thuis in planten laat architect, interieurontwerper en fervent plantenkweker Jason Chongue zien hoe je thuis je eigen woonruimte, groot of klein om kunt toveren in een heuse urban jungle. Jason Chongue vertelt je hoe je de perfecte tropische planten voor je huis kiest, hoe je ze gezond houdt en hoe je planten je helpen een ruimte stijlvol aan te kleden. Met adviezen over elk onderwerp is Thuis in planten de ultieme gids voor wie alles te weten wil komen over kamerplanten en hun verzorging.

Thuis in planten is een mooi vormgegeven boek, wat het bij uitstek geschikt maakt als (housewarmings-)cadeau voor hipsters. Jason Chongue geeft informatie over de basisregels bij plantenverzorging, kweektips en oplossingen bij veel voorkomende plantenproblemen. In een zestal hoofdstukken behandelt hij de basis van planten en hun toepassingen in het interieur. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een portret van plantenmensen, die een inkijkje geven in hun huis en kamerplanten. In sommige aspecten doet Thuis in planten daarmee denken aan de Japanse Paumes boekjes, waarin huis- en tuineigenaren worden geportretteerd. De hoofdstukken zijn informatief en lezen gemakkelijk weg, juist ook door het vele beeldmateriaal en de speelse opbouw. De beschrijving van verschillende planten en hun verzorging in moeilijkheidsgraden werkt enthousiasmerend. De auteur lijkt bewust te hebben gekozen voor de wat meer bijzondere planten, zoals bijvoorbeeld de pannenkoekplant en de Indische rubberboom. Alleen al vanwege hun grappige namen spreken deze planten direct tot de verbeelding. Thuis in planten is echter niet de ultieme gids die het pretendeert te zijn. Daarvoor is de informatie in het boek simpelweg te beperkt, alleen al gezien het aantal planten dat aan de orde komt. Dat kan ook niet anders, gezien de opbouw waar de auteur voor heeft gekozen. Hoewel er zeker praktische tips in te vinden zijn zal Thuis in planten daarmee voor de gevorderde plantenliefhebber weinig nieuwe informatie bevatten. Maar dat hoeft ook niet. Met de gekozen insteek, waarin het beroep van de auteur en zijn hobby mooi worden gecombineerd, biedt het boek een prima kennismaking met de kamerplant. Voor een selecte groep mensen, dat wel.

Samengevat is Thuis in planten een boek om wat inspiratie in op te doen met een aantal prima toepasbare tips. Voor de beginnende plantenmens zijn er zeker een aantal goede tips in te vinden. Plantenliefhebbers die op zoek zijn naar uitgebreide informatie komen met het boek minder aan hun trekken.

Thuis in planten

1  2  3  4  5

Kamerplanten zijn niet meer weg te denken in het interieur van de huidige, jonge generatie. Met winkels als 'Wildernis', 'Plantaardig', 'Stek', 'Bleshyou' maar ook 'Sissy Boy' tover je je huis om tot een heuze mini urban jungle. Maar welke planten zijn geschikt voor welke ruimte en hoe verzorg je ze?

'Thuis in planten' geeft advies over het kiezen, verzorgen en stylen van je kamerplanten en biedt bovendien gedetailleerde informatie over 25 tropische kamerplanten, van weinig onderhoudend tot exotische variaties die meer zorg nodig hebben. Van basisverzorging, verpotten en stekken tot het kiezen van de juiste pot en plant om je interieur meer persoonlijkheid te geven.

Door het hele boek komen verschillende plantenliefhebbers van over de hele wereld aan het woord om hun ervaring te delen. Het creëren van een tropische oase in je eigen huis - zoals je ze op Instagram voorbij ziet komen - was nog nooit zo leuk en makkelijk!