Recensie: Rio grande RECENSIE

Recensie: Rio Grande - Nathalie Pagie

Wanneer op een vroege ochtend haar deurbel gaat, staat journaliste Tara Linders oog in oog met de vrouw van haar collega Diego. Diego wordt vermist in Mexico en de vrouw smeekt haar om Diego te gaan zoeken. Tara aarzelt geen moment en stapt direct naar haar baas. Deze ziet het niet zo zitten en hij heeft andere plannen voor haar. Hij heeft bezoek van undercoveragent Jay, die gaat infiltreren in een van de gevaarlijkste motorbendes ter wereld en Jay heeft Tara’s hulp nodig. Tara baalt in eerste instantie, maar dan hoort ze dat Jay undercover gaat… in Mexico. Wat een toeval. Of toch niet?

Rio Grande is het derde deel in de serie over Tara Linders en Diego Martinez. Zelf heb ik de voorgangers, Paradijsvogels en Casa Familia, niet gelezen, maar merkte niet dat ik iets miste. Het boek is dus prima op zichzelf te lezen. Wanneer Tara ontdekt dat Diego vermist wordt is ze vastbesloten hem te gaan zoeken. In eerste instantie lijkt dit onmogelijk, maar dan wordt ze door haar baas naar Mexico gestuurd, samen met een undercoveragent. Als lezer lijkt dit allemaal net wat te toevallig. Voor Tara ook, maar later in het boek zal blijken of dit wel helemaal zo toevallig is.

Het boek begint gelijk al in razende vaart en het duurt niet lang of je bevindt je als lezer leestechnisch gezien in de binnenlanden van Mexico, waar Tara en Jay een nachtelijke motortocht beginnen op weg naar de motorbende Escorpiones. Wat ze daar zoeken weet Tara nog niet, maar uiteindelijk vindt ze er meer dan ze had durven hopen. In dit eerste deel van het boek geeft Nathalie Pagie veel informatie over de diverse Mexicaanse stadjes die het stel doorkruist en over de geschiedenis ervan. Dit haalt soms net iets te veel vaart uit het verhaal, maar als je hiervan houdt leer je wel een hoop over Mexico en kan het zomaar zijn dat je zin krijgt om daar zelf eens doorheen te kruisen. Rio Grande doet hier denken aan de boeken van Suzanne Vermeer, die ook zoveel toeristische informatie geven over de locatie van het verhaal.

Nathalie Pagie introduceert een heleboel personages waarvan je in eerste instantie geen idee hebt hoe ze in het verhaal passen. Wel boeien ze stuk voor stuk. De schattige en dappere Chico bijvoorbeeld, die door krappe tunnels moet zwemmen om te smokkelen. Spannende passages waarbij je zelf je adem ook inhoudt. De oude Dimitri, de stoere Jay, zelfs de motorbendeleider Koos Korevaar spat van de bladzijden. Uiteindelijk blijken deze personages allemaal perfect in het verhaal te passen. Knap gedaan!

Rio Grande is meer dan een ‘vakantiethriller’ waar er zo veel van zijn. Nathalie Pagie schrijft namelijk een verhaal wat rauwer is. Spannender. Boeiender. Het is goed te merken dat ze zich heeft ingelezen over motorbendes en hoe gevaarlijk die kunnen zijn. Geen standaard vakantiethriller dus, maar Rio Grande is wél een aanrader om mee te nemen in je koffer. Boeiend genoeg om er zo in verdiept te raken dat je voor je het weet al uren ligt te bakken in de zon, maar toch licht genoeg om ontspannend leesvoer te bieden.

Recensie: Rio Grande - Nathalie Pagie

Rio Grande

1  2  3  4  5

Als blijkt dat haar voormalige collega Diego Martinez vermist wordt, twijfelt journaliste Tara Linders geen seconde. Ze moet naar Mexico, waar hij voor het laatst is gezien. Diego verbrak zijn relatie en verliet huis en haard om in Mexico, het thuisland van zijn vader, uit te zoeken wat hij nu echt wil: vrijheid en avontuur of een gesetteld gezinsleven. De eigenzinnige Tara mist haar partner in crime en grijpt zijn vermissing met beide handen aan om hem achterna te reizen.

Haar baas heeft aanvankelijk zijn bedenkingen – nergens sneuvelen er momenteel zo veel journalisten als in Mexico – maar stemt toch toe als hij kansen ziet voor een wereldwijde primeur. Op één voorwaarde: ze gaat niet alleen, de mysterieuze undercoveragent Jay zal haar vergezellen. Samen doorkruisen ze de binnenlanden van Mexico, waar het gevaar voortdurend op de loer ligt. Als een anonieme tip hen naar de beruchte motorbende Escorpiones leidt en Diego in levensgevaar blijkt te verkeren, wordt het pas echt bloedlink.