Recensie: Allesbehalve oké RECENSIE

Recensie: Allesbehalve oké – Laura Steven

Het leven van Izzy ziet er zorgeloos uit. Alhoewel er geen enkele opleiding is die goed bij haar ambitie past (het worden van een komediant), heeft ze het goed voor elkaar. Samen met haar beste vriendin Ajita en haar beste vriend Danny brengt ze de dagen vrolijk door. Echter, wanneer er pikante foto’s van haar online komen te staan met de zoon van een politicus, wordt haar leven een stuk minder prettig. In het begin trok ze er nog niet zo veel van aan, totdat haar foto’s het hele land door gaan. Izzy komt erachter dat ze vast niet de enige zou zijn die dit doormaakt, en dat slutshaming wel degelijk een serieus probleem is.

Allesbehalve oké is het eerste boek van Laura Steven dat wordt uitgegeven in het Nederlands. Echte Young Adult-boekenfans hebben haar kunnen ontmoeten op YALFEST 2018, waar zij een van de gasten was. Doordat we deze schrijver nog niet kennen, is het moeilijk om te zeggen wat je van het boek kan verwachten. Na het lezen van de flaptekst werd ik namelijk niet direct enthousiast. Allesbehalve oké gaat over slutshaming, een zeer actueel onderwerp waar nog zeer weinig over geschreven is. Er zijn wel boeken waarin slutshaming naar voren komt, maar in die boeken staat het niet zo centraal als in dit boek.

Vanaf de allereerste bladzijde van dit boek kom je erachter dat er op een speciale manier geschreven wordt. Niet zozeer ‘speciaal’ als in de zin dat het onwijs uniek is, maar omdat er zo luchtig en soms overdreven grappig wordt gedaan. Dit boek is namelijk ‘geschreven’ door Izzy, het hoofdpersonage. Dit boek is als het ware haar blog, waarin ze alles beschrijft. Aangezien ze later komediant wil worden, wordt er met veel humor geschreven. Dit is een groot pluspunt aan het verhaal, omdat op deze manier Allesbehalve oké ook de jongere doelgroep zou kunnen aanspreken. Op deze manier is het boek niet alleen voor Young Adults, ook meiden vanaf een jaar of 14 zouden dit boek kunnen lezen. Voor de ietwat oudere lezers onder ons zou het kunnen voorkomen dat je je op een gegeven moment aan de schrijfstijl gaat irriteren, maar hier moet je dan proberen overheen te lezen. Het verhaal dat Laura Steven op papier heeft weten te zetten, is een sterk en goed verhaal.

Alhoewel het slutshamen Izzy overkomt, probeert ze hier in eerste instantie overheen te lachen. Het is een groot voordeel dat Laura Steven voor een hoofdpersonage heeft kozen dat van alles een feestje wil maken. Gedurende het verhaal krijg je daardoor als lezer totaal niet het gevoel dat je op een gegeven moment een depressief boek aan het lezen bent, bijvoorbeeld dat het hoofdpersonage het totaal niet meer ziet zitten. Natuurlijk is ook van Izzy op een gegeven moment de maat vol, maar ze geeft niet gelijk op. Ze probeert juist iets aan het probleem te doen, in plaats van dat ze in een hoekje gaat zitten jammeren. Hierdoor komt Izzy over als een krachtig en sterk personage, wat een van de meest positieve dingen aan het verhaal is. Ik zeg niet dat Izzy perfect is en niks fout kan doen; je kan Izzy in het verhaal wel meerdere keren met een boek slaan. Maar toch zal het lukken om een band op te bouwen met de drukke en humoristische Izzy.

Allesbehalve oké geeft je een kijkje in de wereld van een meisje dat te maken heeft met slutshaming. Met veel humor wordt er over dit onderwerp gesproken, waardoor het boek toegankelijk is voor zelfs de jongere meiden onder ons.

Allesbehalve oké

1  2  3  4  5

Izzy O'Neill hier! Straatarme wees, ambitieuze cabaretier en Ongelooflijke Slet, als je de roddelsites tenminste mag geloven...

Izzy had nooit verwacht dat ze op haar achttiende het slachtoffer zou zijn van een internationaal online-schandaal. Maar als expliciete foto's van haar met de zoon van een politicus online komen te staan, laten treiteraars niets van haar heel. Gewapend met een enorme bak nacho's en haar beste vriend Ajita als steun en toeverlaat, probeert ze het van zich af te lachen. Maar als de dagelijkse slutshaming verergert, leert ze snel dat de wereld tienermeiden niet oké behandelt. Allesbehalve oké zelfs.