Recensie: I see London, I see Paris RECENSIE

Recensie: I see London, I see France - Sarah Mlynowski

Sydney gaat samen met haar beste vriendin Leela meer dan een maand interrailen door Europa. Interrailen houdt in dat je met de trein van land naar land reist. Onderweg in het vliegtuig naar hun eerste bestemming, zien ze tot hun grote schrik de ex-vriend van Leela, Matt! Ook hij gaat samen met zijn beste vriend, Jackson, door Europa reizen. Al vanaf het eerste moment valt Sydney voor Jackson. Dan krijgen Leela en Matt het idee om met elkaar een paar dagen door te brengen. Met z’n vieren brengen ze tijd in Amsterdam door, totdat daarna de wegen van de meiden scheiden met dat van de jongens. Al reizend door Europa weten Sydney en Jackson toch contact met elkaar te houden, en steeds meer groeien ze naar elkaar toe.

I see London, I see France is een perfect boek voor de zomer. Het boek neemt je mee op een fantastisch avontuur met Leela en Sydney door Europa. Het fijne aan dit boek is dat het je meeneemt van plek naar plek ein Europa. Aangezien we in Europa wonen en wellicht sommigen van ons verschillende stedentrips hebben gemaakt binnen Europa, is het super leuk om weer naar deze plekken terug te keren. Op elke nieuwe plek waar Sydney en Leela komen, wordt er door Sarah Mlynowski, de schrijfster van dit boek, een stukje informatie gegeven over dat land of die streek. Voor ons Nederlanders is waarschijnlijk het favoriete stukje van dit boek wanneer ze naar Amsterdam reizen. Jawel hoor, de vier gaan naar een coffeeshop en een stripclub (het zal eens niet).

Alhoewel het boek gaat over een geweldige reis die Sydney gaat maken, heeft ze nog steeds zorgen thuis. Haar moeder lijdt namelijk aan verschillende fobieën, waardoor ze het huis niet uit wil. Sydney is altijd degene geweest die voor haar moeder heeft gezorgd, en nu Sydney weggaat pakt haar zusje deze taak op. Echter blijft bij Sydney toch altijd het gevoel knagen dat ze continu wil weten hoe het met haar moeder gaat. Echter zal ze toch moeten leren om los te laten, en dat is wat ze deze reis ook gaat doen. Hierdoor zie je niet alleen een Sydney die iets onwijs tofs gaat doen, ook zie je Sydney als persoon veranderen. Zo zie je maar waar zo’n rondreis allemaal wel niet goed voor kan zijn.

Sarah Mlynowski heeft een fantastische schrijfstijl. Ze weet de woorden op een bepaalde manier op papier te zetten, dat het lijkt alsof je zelf op rondreis bent door Europa. Ze weet de verschillende plekken goed te beschrijven. Niet alleen gaat Sydney naar Amsterdam, ook bezoekt ze onder andere Pisa, Monte Carlo, Parijs en Brugge. Ga je dus deze zomer niet weg, maar wil je wel een vakantiegevoel krijgen? Lees dan dit boek! Sarah Mlynowski weet heel toegankelijk te schrijven, zonder gebruik te maken van veel moeilijke woorden. Hierdoor kan I see London, I see France worden gezien als een luchtig zomerboek waar je veel vermaak aan zal hebben. Je moet overigens niet verwachten dat er super veel spannende dingen in dit boek gaan gebeuren, zoals onverwachte plottwists of dat er mysterieuze zaken worden opgelost. Nee, integendeel. Het is juist een heerlijk verhaal die je vast weet te houden zonder dat je continu op het puntje van je stoel zit.

Vooral als je van plan bent om ook door Europa te reizen, is I see London, I see France een onmisbaar boek in je boekenkast. Maar ook als je dit niet van plan bent, is dit boek zeker een must read voor deze zomer. Na het lezen van dit boek wil je niets liever dan je backpack pakken en door Europa reizen!

I See London, I See France

1  2  3  4  5

De negentienjarige Sydney heeft de perfecte zomer uitgestippeld. Samen met haar beste vriendin Leela gaat ze een maand door Europa reizen; selfies maken bij de Eiffeltoren, gelati eten en leuke jongens ontmoeten. Wat echter niet in haar reisplan past, is dat ze Leela's bedriegende ex-vriendje tegenkomen in het vliegtuig, dat Sydney als een blok valt voor zijn superhotte womanizervriend, of dat ze via appjes moet waken over haar moeders verslechterende mentale gezondheid.
    Terwijl Sydney zigzagt door Amsterdam, Zwitserland, Italië en Frankrijk, zal ze moeten leren wanneer ze moet vasthouden, wanneer ze moet loslaten en wanneer ze het water in moet springen (met alleen een stippeltjesonderbroek aan).