Recensie: Onder de Italiaanse zon RECENSIE

Recensie: Onder de Italiaanse zon – Santa Montefiore

Onder de Italiaanse zon vertelt het verhaal van drie generaties, een oma (Gracie), een dochter(Carina) en een kleindochter(Anastasia). De bijna negentig jarige Gracie woont met haar honden op het Engelse plattenland, maar besluit om naar Italië te vertrekken voor een kookcursus. Ondanks het verwaterde contact met haar moeder besluit Carina toch met haar mee te gaan, samen met haar zeventienjarige dochter. In Italië komen de vrouwen dichter bij elkaar en merken ze dat Gracie toch om een bijzondere reden naar Toscane wilde.

Santa Montefiore weet als geen ander heerlijke zomerse boeken te schrijven. Haar schrijfstijl is ontzettend beeldend. Ze beschrijft de natuur, de zon op je huid en geur van Italiaans eten. Hierdoor neemt ze je echt mee naar Italië en wie wilt dat nou niet.  Vanaf de eerste paar bladzijdes zit je meteen in het verhaal, dat zeker niet bij al Montefiore’s boeken zo is, maar de geheimen van Gracie maken je meteen nieuwsgierig, waardoor je door wilt lezen.

Het boek gaat over drie vrouwen die allemaal een eigen verhaal hebben, waar je steeds meer over te weten komt. Doordat er drie verschillende hoofdpersonen zijn van een andere leeftijd, vindt iedereen in elk personage wel iets van herkenning. Over het geheim dat Gracie met zich meedraagt kom je steeds meer te weten, dit met haar eigen gedachten, flashbacks en verhalen aan haar kleindochter. Hierdoor ga je ook terug naar de jaren 50 van Toscane dat je een heerlijke romantische sfeer geeft.

De verhaallijn van Onder de Italiaanse zon kan je al vrij snel voorspellen en in het boek zit niet de meeste diepgang, maar dat is bij zo´n feel-good roman ook niet echt nodig.  Hierdoor hoef je juist niet heel erg op te letten en kan je lekker ontspannen lezen. Toch is de samenkomst van de familie wel heel mooi en brengt het mysterie dat Gracie met zich meedraagt ook nog een hoop goeds.

Dit mooie, romantische boek van Santa Montefiore is heerlijk om bij weg te dromen. In een prachtig kasteel in Toscane een kookcursus volgen, wie droomt daar nu niet van? Door de omschrijvingen van Montefiore word ook jij als lezer naar dit kasteel getrokken en maak je mee hoe drie generaties steeds dichter naar elkaar toe trekken. Onder de Italiaanse zon is een perfect boek om op vakantie te lezen of om vanuit huis op vakantie te gaan!

Onder de Italiaanse zon

1  2  3  4  5

Als de achtenzestigjarige weduwe Evelyn een advertentie voor een kookcursus in een Toscaans palazzo ziet, boekt ze de reis zonder aarzelen. Iedereen in het gehucht in Devon waar ze woont is stomverbaasd: Evelyn is al veertig jaar haar dorp amper uit geweest. Vooral haar dochter Carina kan haar oren nauwelijks geloven. Om een oogje in het zeil te houden besluit ze mee te gaan, en ze neemt haar eigen zeventienjarige dochter ook mee.

De drie vrouwen reizen naar het adembenemend mooie stadje Colladoro, waar de mensenschuwe graaf Tancredi Bassanelli om financiële redenen zijn kasteeldeuren heeft geopend voor betalende gasten. Ondertussen heeft Evelyn een geheim. Lang geleden, toen Tancredi en zij nog jong waren, is ze daar al eens geweest. Terwijl ze zich alles weer levendig herinnert – de liefde die ze verloor en de tragedie die haar deed terugkeren naar Engeland – ziet ze dat de magie van Italië haar dochter en kleindochter ook niet onberoerd laat. Zo herontdekken ze de liefde, voor elkaar, voor het goede leven, en voor die ene…