Recensie: De stilte van het water RECENSIE

Recensie: De stilte van het water - Norman Jansen

Ladymia is een jonge vrouw, die samen met haar kinderen en man in Haïti woont. Het gezin leeft net als veel Haïtianen in armoede. Er is geen stroom of stromend water en angst en uitbuiting zijn dagelijks aanwezig. Het overleven wordt nog lastiger wanneer Haïti getroffen wordt door een zware aardbeving. De vele zwakke huizen storten in en er zijn tweehonderdduizend doden gevallen. De steden liggen in puin en lichamen worden opgestapeld en in massagraven gedumpt. Het overleven in Haïti wordt nog moeilijker voor Ladymia en haar gezin.

Dan staat Ladymia voor een onmogelijke keuze. Een keuze die verregaande gevolgen zal hebben voor haarzelf en voor haar gezin. Zal haar droom van een normaal leven zonder gevaar, angst en armoede ooit werkelijkheid worden?

‘Met pijn in haar hart neemt ze afscheid van haar moeder.
Geraldy vraagt waar oma is, hij snapt er niets van. Het valt ook niet uit te leggen.
’Oma slaapt,’ zegt ze zachtjes tegen haar zoon.’

Schrijver Norman Jansen is werkzaam voor de Koninklijke Marechaussee en hij is een expert op het gebied van mensenhandel en mensensmokkel. Het verhaal geeft veel achtergrondinformatie en het is voor de lezer duidelijk dat de schrijver weet waarover hij schrijft. Hiervoor ervaart de lezer het verhaal alsof hij zelf op Haïti is, waardoor het heel realistisch overkomt. Aan het einde van De stilte van het water geeft de schrijver aan op welke echte gebeurtenissen het boek is gebaseerd. Daarnaast geeft Jansen aan wat er met Ladymia is gebeurd, het verhaal is namelijk waargebeurd.

Soms lijkt het alsof Jansen teveel non-fictie aan het schrijven is. De feitelijke beschrijvingen van de situatie op Haïti zorgen ervoor dat het echte verhaal van Ladymia van minder waarde lijkt, alsof het een achtergrond verhaal is. Een pluspunt van De stilte van het water is het landkaartje aan het begin van het boek. Hierdoor kan de lezer precies volgen waar het verhaal zich afspeelt en waar de reis van Ladymia en haar gezin heen gaat.

In een tijd van vluchtelingen is deze roman erg actueel. De stilte van het water raakt meerdere onderwerpen, onder andere verkrachting, armoede, geloof en dood. Schrijver Jansen laat zien waarom mensen alles achterlaten en hun geluk op een andere plek zoeken. Hij laat zien hoe erg de omstandigheden moeten zijn om een persoon aan te zetten tot zo’n desastreuze beslissing.

De stilte van het water is een rauw en realistisch verhaal over het leven van een gezin op Haïti. Hoe ver moet je gaan om je gezin betere kansen te kunnen geven? Een heftige roman die een ontluisterende blik geeft in de wereld van de mensenhandel. Ik geef het boek 4 sterren.

De stilte van het water

Norman Jansen

7 maart 2018

ISBN 9789492221933
    Uitgever Futuro
    176 pagina's

Futuro

1  2  3  4  5

'De stilte van het water' geeft een bijzondere inkijk in de schokkende wereld van de mensenhandel. Gebaseerd op waargebeurde feiten en deels autobiografisch, volgt dit verhaal het leven van een jonge moeder in haar zoektocht naar een veilig en beter bestaan voor zichzelf en haar gezin. De behoefte aan een normaal leven zonder gevaar, angst en armoede drijven haar regelmatig tot wanhoop.

Onbedoeld komt de moeder al snel terecht in de keiharde wereld van mensensmokkelaars, wordt ze uitgebuit, misbruikt en regeert de angst. Onderweg naar een beter leven moet ze, slechts in een fractie van een seconde, een haast onmogelijke keuze maken. Een keuze met desastreuze gevolgen voor zichzelf, maar zeker ook voor haar gezin.