Recensie: Stuur me een berichtje RECENSIE

Recensie: Stuur me een berichtje – Jill Mansell

In Stuur me een berichtje besluiten Essie en haar beste vriendin Scarlett op een avond hun hart te luchten over alles wat hen dwars zit. Haar perfecte vriend, de liefde van haar leven, en zijn niet zo leuke schoonmoeder waar ze een grote hekel aan heeft. Helaas gaat de brief, die tussen Essie en Scarlett had moeten blijven, viral en wordt ze overal op straat aangekeken als het meisje ‘die dé brief schreef’. Ze raakt haar vriend, baan en huis kwijt en staat letterlijk met haar spullen op straat.

Zillah is een vrouw van in de tachtig, maar dat zou je niet zeggen als je haar ziet. Keurig verzorgd, houdt van mooie kleding en gekke accessoires en heeft vooral het hart op de juiste plek. Al een lange tijd zoekt ze een huurder voor de bovenste verdieping van haar mooie appartement, midden in de stad. En laat Essie nou net op zoek zijn naar een woonruimte.

Jill Mansell is er weer in geslaagd om mij volledig haar verhaal in te trekken. Door twee totaal verschillende karakters met elkaar in contact te brengen, schept ze een verfrissende wending op een verhaal dat anders het standaard ‘vriendin gaat bij vriend weg’ verhaal was geworden. Twee excentrieke personen met beide hun eigen wil en waarvan je op momenten zelfs plaatsvervangende schaamte krijgt, maar vooral veel sympathiek voor hun karakters.

Naast deze twee vrouwen, krijgen de andere hoofdpersonen ook het podium dat ze verdienen in Stuur me een berichtje. Zonder al te veel te vertellen over het verloop van het verhaal: Bijvoorbeeld Conor, die zich samen met Zillah inzet voor een bijzonder wensenproject. Of Lucas, die Essie’s leven compleet op haar kop zette, maar uiteindelijk een belangrijke rol speelt in deze chicklit. Dit vind ik ook een belangrijke eigenschap van Jill Mansell als schrijfster. Ze weet elk karakter iets ‘eigens’ te geven, zonder de focus te verliezen op de belangrijkste hoofdpersonen. Stuur me een berichtje is niet eentonig door slechts een verhaallijn aan te houden, maar er is duidelijk een rode draad die gecombineerd wordt met kleine sub verhaallijnen die toch bijdragen aan het groter geheel.

Op de cover staat het: Jill Mansell, daar word je vrolijk van! En dan klopt ook helemaal. Iedere keer weet Jill ons weer te verrassen met een typische chicklit, die toch net even weer anders is dan de standaard verhalen. Ik heb genoten van dit verhaal, heerlijk onderuit gezakt op een loungebank met een drankje erbij. Een heerlijke chicklit die zeker niet mag ontbreken op jou to read list deze zomer!

Stuur me een berichtje

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

Waarom moest Essie ook zo nodig haar ware gevoelens in die brief zetten? Hij was alleen voor haar beste vriendin bestemd, en niet voor het hele internet. Dan had ze nu nog gewoon een huis, een baan en een vriend gehad.
    Aan de andere kant, als ze niet opeens alles was kwijtgeraakt, zou ze Zillah en Conor met hun bijzondere wensenproject nooit ontmoet hebben – en niet te vergeten Lucas, de oorzaak van al haar ellende. Waarom moet ze nou net op hem vallen?