Recensie: Meisjes en wetenschap RECENSIE

Recensie: Meisjes en wetenschap - Rachel Ignotofsky

De prestaties van 50 vrouwelijke wetenschappers krijgen in Meisjes en wetenschap, geschreven door Rachel Ignotofsky, de aandacht die ze verdienen. Deze vrouwelijke wetenschappers hebben een pad geëffend voor vrouwelijke ingenieurs, biologen, wiskundigen, dokters, astronauten, fysici en anderen. Elke wetenschapper heeft zijn eigen kleur en eigen pagina, waarin een korte biografie wordt gegeven. Daarnaast wordt uitgelegd wat zij heeft bereikt en wat haar bijdrage is aan de wetenschap van nu. Bijvoorbeeld over Jane Cooke Wright wordt verteld dat zij een belangrijke bijdrage leverde aan het domein van de kankerbehandeling. Ze ontwikkelde nieuwe technieken voor kankerbehandeling en werd de eerste vrouwelijke voorzitter van de New York Cancer Society. Jane Wright was niet alleen een buitengewone arts, maar ook een inspirerend rolmodel voor vrouwen in de geneeskunde. In het boek worden verschillende vrouwen uit het STEM-domein (Science, Technology, Engineering en Math) in de spotlight gezet. Natuurkundigen, computerwetenschappers, ontdekkingsreizigers, docenten; alles komt langs in Meisjes en Wetenschap.

Wat direct opvalt aan Meisjes en wetenschap zijn de prachtige illustraties door schrijfster Rachel Ignotofsky. Het boek is uitnodigend en het moedigt de lezer aan om door te lezen. Vooral voor jonge lezers die hun aandacht snel kwijtraken is het boek perfect, omdat het boek niet bestaat uit één lap tekst. Overal staan plaatjes, quotes, tijdlijnen en statistieken. Op een begrijpbare manier worden verschijnselen en lastige wetenschappelijke ontdekkingen uitgelegd. Achterin het boek staat een uitgebreide woordenlijst met plaatjes, zodat informatie teruggezocht kan worden.

Het leuke aan Meisjes en wetenschap is dat er aandacht wordt geschonken aan zowel bekende vrouwen zoals Marie Curie, maar ook aan minder bekende vrouwen die toch veel hebben betekend voor de wereld zoals Patricia Bath, die een instrument uitvond waarmee cataract (staar) verwijderd kon worden. Door dit instrument kon het gezichtsvermogen van mensen weer hersteld worden. De afwisseling tussen bekende en onbekende wetenschappers zorgt ervoor dat het boek blijft uitnodigen om verder te lezen.

Verder staan in Meisjes en wetenschap een prachtig geïllustreerde rubriek over het labmateriaal. Hierin wordt laten zien hoe de materialen eruitzien die in de teksten bij de wetenschappers worden genoemd. Het boek zou er goed aan hebben gedaan om nog meer van dit soort rubrieken toe te voegen. Soms wordt het teveel een opsomming van bekende vrouwen, waardoor het eentonig wordt. Gelukkig maken de kleine tekeningetjes van Ignotofsky die her en der over de pagina’s verspreid zijn veel goed.

Het boek geeft veel informatie over de wetenschap op een speelse manier. Het boek is zeer aan te raden aan jonge lezers, maar ook aan lezers die onderwerpen als wetenschap en feminisme aanspreken. De kleurrijke omslag en illustraties maken het een feestje om dit boek in de boekenkast te hebben staan. Meisjes en wetenschap is het boek voor alle vrouwelijke wetenschappers in spe! Ik geef het boek 4 hartjes.

Meisjes en wetenschap

1  2  3  4  5

Hét boek voor alle vrouwelijke wetenschappers in spe!

Dit prachtig geïllustreerde en educatieve boek belicht de bijdrage van vijftig vooraanstaande vrouwen aan de STEM-domeinen (Science, Technology, Engineering en Math), van de oudheid tot de moderne tijd. Deze fascinerende collectie met unieke illustraties bevat ook infografieken over relevante onderwerpen zoals labomateriaal, het percentage vrouwen dat actief is in de STEM-domeinen en een geïllustreerde woordenlijst.

Je maakt kennis met bekende figuren zoals primatologe Jane Goodall en chemica Marie Curie, maar ook minder gekende pioniers komen aan bod. Katherine Johnson bijvoorbeeld, de Afrikaans-Amerikaanse fysica en wiskundige die het traject van Apollo 11 naar de maan berekende.

Meisjes en wetenschap brengt hulde aan de prestaties van onverschrokken vrouwen die het pad hebben geëffend voor vrouwelijke ingenieurs, biologen, wiskundigen, dokters, astronauten, fysici en andere.