Recensie: Hof van Ijs en Sterren RECENSIE

Recensie: Hof van Ijs en Sterren - Sarah J. Maas

Het is een paar maanden na de oorlog die heeft plaatsgevonden in het vorige boek, Hof van Vleugels en Verwoesting. Feyre, Rhysand en de rest zijn bezig om Velaris weer langzaamaan op te bouwen na alle verwoestingen. Ook de Winterzonnewende komt steeds dichterbij en daar horen natuurlijk een feest en cadeautjes bij. Iedereen is bezig om te herstellen van de wonden die ze hebben opgelopen tijdens de oorlog, sommige fysiek en sommige mentaal. Iedereen doet dit op zijn eigen manier. Kunnen zij de geesten uit het verleden echt achter zich gaan laten?

Als je begint aan Hof van Ijs en Sterren verwacht dan niet dat je net zo een verhaal gaat lezen als in de eerdere boeken uit de Hof van Doorns en Rozen-serie. Dan raak je misschien een beetje teleurgesteld in het verhaal en dat is zonde, want het is zeker wel een mooi verhaal dat Sarah J. Maas in dit boek verteld. Hof van Ijs en Sterren zit dus niet vol met actie en romantiek, maar is een echt overgangsboek naar de spin-offs.

De nasleep van de oorlog wordt mooi beschreven en Velaris wordt langzaamaan opgebouwd. Tegelijkertijd is de Inner Circle bezig met de Winterzonnewende en ze proberen het perfecte cadeautje voor elkaar te vinden. Het is dus echt even iets anders dan de moord en doodslag uit de eerdere boeken. Maar het heeft toch ook wel weer wat speciaals om over alle personages te lezen zonder dat ze opgejaagd worden. Hierdoor kan er meer gefocust worden op hun persoonlijkheid.

Hof van Ijs en Sterren is niet alleen geschreven vanuit de bekende perspectieven: Feyre en Rhysand. We lezen het verhaal namelijk ook vanuit o.a. Mor, Amren, Cassian en Nesta! Hierdoor kom je iets meer over hen te weten. Over hun gevoelens en waar ze mee zitten. Het is erg interessant en het gooit alvast een aantal lijntjes uit voor de spin-offs die Sarah J. Maas gaat schrijven. Tijdens het lezen van Hof van Ijs en Sterren krijg je dan ook wel een vermoeden vanuit wiens perspectief het volgende boek geschreven gaat worden.

In het vorige boek, Hof van Vleugels en Verwoesting, werd het verhaal van Feyre en Rhysand in principe al een beetje afgesloten, maar in Hof van Ijs en Sterren krijgt het pas echt de afsluiting die het verdient en die is prachtig! Hiermee weet Sarah J. Maas de lezer bevredigd achter te laten en tegelijkertijd maakt ze de lezer klaar voor het nieuwe avontuur dat eraan komt. Sarah J. Maas weet hierdoor de lezer opnieuw nieuwsgierig te maken!

Als je de eerdere boeken uit de Hof van Doorns en Rozen-serie hebt gelezen, dan is Hof van Ijs en Sterren ook echt een boek dat je moet lezen! Zeker als je van plan bent om de spin-offs te gaan lezen. Hof van Ijs en Sterren is een mooie afsluiting en tegelijkertijd een mooi begin van iets nieuws.

Hof van doorns en rozen - Hof van ijs en sterren

1  2  3  4  5

Maanden na de explosieve gebeurtenissen in Hof van vleugels en verwoesting, zijn Feyre, Rhysand en hun vrienden nog steeds bezig met de wederopbouw van het Nachthof en de immens veranderde wereld daarbuiten. Maar de Winterzonnewende is eindelijk dichtbij, en biedt een verdiend uitstel van de werkzaamheden. Toch kan zelfs de feestelijke sfeer de schaduwen van het verleden niet tegenhouden. Terwijl Feyre haar eerste Winterzonnewende als Hoge Fae beleeft, ontdekt ze dat haar dierbaren meer wonden hebben dan ze dacht. Littekens die een grote invloed hebben op de toekomst van hun hof.