Recensie: Challenge RECENSIE

Recensie: Challenge – Annemarie Bon

De zestienjarige Jens heeft net zijn vader verloren als hij door zijn moeder wordt meegesleept op een vakantie naar Spanje. Samen met zijn jongere broertje Tommie verblijven ze in een hotel aan het strand in Torremolinos. Jens is gewend om op avontuur te gaan en de natuur te bekijken, en van zijn vader heeft hij een boel geleerd over overleven in de wildernis. Samen gingen ze vaak naar vogels kijken en werkte ze aan natuurdocumentaires. Jens voelt er dus niks voor om in het toeristische stadje te blijven en niks te doen, zeker niet als zijn beste vriend David zich nota bene ook in Spanje bevind, maar dan totaal ergens anders.

Als Jens de leeftijdsgenoten Sofie (16) en haar broer Frank (18) tegenkomt hebben ze al snel een klik. De twee verblijven op een camping in de buurt met hun ouders, en met z’n drieën krijgen ze het voor elkaar hun ouders te overtuigen om samen op rondreis te mogen. Als ook David zich aansluit lijkt de droomvakantie compleet te zijn.  De tieners dagen elkaar uit om verschillende ‘challenges’ te doen, maar hoewel ze onschuldig beginnen ontwikkelen ze zich van kwaad tot erger.

Challenge is geschreven vanuit het oogpunt van Jens, en de hoofdstukken over de vakantie wisselen zich af met flashbacks naar de vermissing van zijn vader. Zo krijg je als lezer een inzicht in zijn emoties en vooral zijn onverdraaglijke schuldgevoel. Had hij zijn vader kunnen redden als hij beter had opgelet?
Annemarie Bon laat in het boek goed zien wat groepsdruk kan doen, zeker met jongeren die zich middenin de pubertijd bevinden. De jongeren dagen elkaar uit doormiddel van zelfbedachte challenges/uitdagingen. Hoewel ze beginnen als een grapje merk je dat Jens zich niet altijd gemakkelijk voelt bij de opdrachten die hij krijgt. Toch voert hij ze uit, omdat hij bang is zijn nieuwe vrienden te verliezen. Dit is een bekend conflict bij tieners en de gevolgen van deze challenges komen ook zeker aan bod, al zijn ze soms wat vergezocht.

Helaas zijn de keuzes niet altijd duidelijk en gaat het verhaal vaak wat snel. Ondanks dat Jens twijfelt en duidelijk bedenkingen heeft bij de situaties worden zijn argumenten snel weggewuifd. Als lezer snap je hierdoor niet al zijn beweegredenen. Bovendien ga je door de verschillende gebeurtenissen heen zonder duidelijke uitleg. Jens lijkt niet bij zijn eigen persoonlijkheid te blijven en je zo krijg je moeilijk grip op het karakter. Met name door de het zware verleden van Jens in combinatie met de challenges (en manipulatieve karakters om hem heen) heeft het verhaal over het algemeen een vrij negatieve sfeer.

Daarnaast kan Challenge chaotisch overkomen, door het snelle tempo en de wisseling tussen het heden en de flashbacks.

Challenge is een boek waar je snel doorheen gaat en wat nogal abrupt eindigt zonder antwoorden te geven op belangrijke vragen van de lezer. Het boek is duidelijk gericht op tieners en focust zich vooral op de effecten van vriendschap en groepsdruk, maar als het om diepgang gaat schiet het helaas te kort.

Recensie: Challenge – Annemarie Bon

Challenge

1  2  3  4  5

Jens baalt ervan dat hij drie weken met zijn moeder en broertje in het toeristische Torremolinos moet doorbrengen. Gelukkig maakt hij al snel nieuwe vrienden, met wie hij graag samen verder wil reizen. Hun ouders gaan akkoord, ook al is Jens' moeder bezorgd omdat Jens de dood van zijn vader nog niet heeft verwerkt. Jens trekt met zijn vrienden naar een natuurgebied. Daar wordt hij uitgedaagd tot steeds gevaarlijkere acties. Totdat zijn eigen leven op het spel komt te staan...