Recensie: Het boek van Carl RECENSIE

Recensie: Het boek van Carl – Naja Marie Aidt

Wat is het verschrikkelijkste dat je kan overkomen? Iedereen denkt wel eens na over deze vraag. En elke ouder komt tot dezelfde slotsom: het verlies van een kind kom je nooit te boven. Een boek als Tonio van A.F.Th. van der Heijden toonde al uitvoerig hoe ouders met het verlies van een zoon omgaan. Naja Marie Aidt, de meest gevierde Groenlandse schrijfster, overkwam het ook. Haar relaas pende ze neer in het intieme en aangrijpende Het boek van Carl. Daarin doet ze precies wat de ondertitel belooft: “Heeft de dood iets van je afgenomen geef het dan terug”. In dit pareltje beschrijft ze een jaar lang hoe ze zich voelt, hoe ze leeft en geleefd wordt, hoe ze zich voortsleept, hoe ze overleeft vanaf het moment dat ze het verschrikkelijke telefoontje kreeg dat haar 25-jarige zoon om het leven was gekomen. Druppelsgewijs komt de lezer te weten wat Carl echt is overkomen. Aidt doet dat op een verbluffende manier door haar mentale toestand te vertalen op papier.

Het boek van Carl is geen rechttoe rechtaan verhaal. Het is een fragmentarisch opbouwen met veel herhalingen, quotes van bekende schrijvers die ook een kind hebben verloren, zuivere poëtische tussenkomsten en het telkens opnieuw voor de geest halen van wat er nu werkelijk gebeurd is. Daarin schuilt het verwachtingspatroon van de lezer: wat is nu de ware toedracht van de dood van Carl. Des te schrijnender wordt het als uiteindelijk de waarheid aan het licht komt, niet alleen voor de lezer, maar zeker en vast ook voor de hele familie. Ook de altijd aanwezige schuldvraag komt op het einde de kop opsteken en heeft opnieuw een verscheurend effect.

Naja Marie Aidt slaagt erin om emoties bij de lezer op te wekken zonder dat ze pathetisch wordt. Ze laat zien hoe je in moeilijke omstandigheden alle greep op de werkelijkheid verliest, geen besef meer hebt van tijd, relaties, overmand door verdriet, toch de draad van alledag moet opnemen en verdergaan, al was het maar om de herinnering aan wie of wat je verloren hebt hoog te houden. Het boek gaat over verlies, verlies van een kind, maar ook om het verlies van jezelf. De schrijfster valt, net als het boek zelf, uiteen in verschillende fragmenten, die je als lezer moet oprapen om tot een duidelijk en samenhangend verhaal te komen. Het boek van Carl is geen roman, maar eerder een nuchter verslag dat steeds meer wordt aangevuld. Op het einde heeft de lezer een voldaan gevoel, de traan en de glimlach komen samen omdat het tegelijk hartverscheurend, maar ook zo ontzettend mooi is.

Het boek van Carl

1  2  3  4  5

"Ik hef mijn glas en proost met mijn oudste zoon. Boven slapen zijn zwangere vrouw en zijn dochter. Buiten is de maartnacht koud en helder. "Op het leven!" zeg ik wanneer de glazen tegen elkaar stoten met een breekbaar en mooi geluid. Mijn moeder zegt iets tegen de hond. Dan gaat de telefoon. We nemen niet op. Wie zou ons zo laat op een zaterdagavond kunnen bellen?'

In maart 2015 overlijdt Naja Marie Aidts zoon Carl op 25-jarige leeftijd door een tragisch ongeluk. Het boek van Carl beschrijft het eerste jaar na dat verschrikkelijke telefoontje tot de schok van zijn dood langzaam wordt gedempt. Het is zowel een nuchter verslag over hoe het is om te leven na het verliezen van een kind – het laat zien hoe verdriet je relatie met de werkelijkheid, je geliefden en de tijd verandert – en een poëtisch boek over verlies en liefde.