Recensie: Nu even niet RECENSIE

Recensie: Nu even niet – Marian Keyes

Amy voelt zich verslagen wanneer haar man Hugh een break wil en voor zes maanden naar Azië vertrekt. Het maakt niets uit wat ze ervan zegt of vindt, Hugh is vastbesloten om te gaan. Alhoewel Hugh zegt dat hij na deze zes maanden toch weer bij hen terug komt, weet Amy niet goed wat ze moet doen. Moet ze stil zitten en op hem blijven wachten? Of besluit ze haar eigen leven te volgen, wat hun wereld volledig zou kunnen veranderen?

Wanneer Nu even niet bij je op de deurmat valt, zou je kunnen schrikken van de dikte van dit boek. Deze dikke pil telt namelijk 622 pagina’s maar voor je het weet ben je hier doorheen! Het boek bestaat namelijk uit 123 korte hoofdstukken, waardoor het boek totaal niet dik aanvoelt. Doordat je gedurende het lezen snel van hoofdstuk naar hoofdstuk springt, vergeet je vaak dat je alweer heel wat bladzijden erop hebt zitten en voor je het weet heb je hem uit. Ondanks dat het een vrij dik boek is, krijg je als lezer niet het idee dat sommige stukken weggelaten hadden kunnen worden. Elk hoofdstuk van dit boek is van toegevoegde waarde voor het verhaal. Dus schrik niet als je dit dikke boek ziet: je zal er van gaan genieten en hij is uit voordat je het weet.

Amy was een erg fijn hoofdpersonage om over te lezen. Amy heeft een succesvolle carrière opgebouwd in de PR-wereld, maar ook bij deze powervrouw kan het leven soms tegenzitten. Amy heeft er al een mislukt huwelijk op zitten, en nu vertelt haar huidige man dat hij ook nog eens een break van haar wil. Deze crisis lijkt haar ondergang, maar ondertussen leert ze ook van wie ze wel en niet op aan kan. Je zult Amy in het begin van dit boek zien als een gebroken vrouw, die mettertijd alleen nog maar meer lijkt te groeien. Je leest Nu even niet uit het oogpunt van Amy, en dat was prettig omdat ze zo’n fijn personage is. Toch zou het voor de lezer leuker zijn geweest om ook een aantal fragmenten vanuit het oogpunt van Hugh te lezen. Hierdoor zou voor de lezer duidelijker worden gemaakt waarom hij de nodige drang voelde om weg te stappen uit hun huwelijk.

De schrijfstijl van Marian Keyes gedurende dit boek is fantastisch. Dit komt vooral omdat ze het karakter van Amy goed op papier heeft weten te zetten. Alhoewel je als lezer in het begin vooral aan Amy’s kant staat, ga je je later toch afvragen of zij sommige dingen gedurende hun huwelijk niet beter aan had kunnen pakken. De vrolijke kleur van de cover van dit boek verraadt al dat dit boek een heerlijke summer read zal zijn. En geloof me, dat is het ook! Er wordt luchtig geschreven, en als lezer zal je door de hoofdstukken heen vliegen. Maar naast de vele humor die Marian Keyes gebruikt in dit boek, worden ook zwaardere onderwerpen aangepakt. Zo wordt er geschreven over de vader van Amy, die lijdt aan dementie. Verwacht dus niet dat je een simpel en oppervlakkig boek in handen hebt met Nu even niet.

Nu even niet is een verassend plezierig boek om te lezen deze zomer. Alhoewel het onderwerp op het eerste ogenblik droevig klinkt, weet Marian Keyes dit toch op een fijne wijze op papier te zetten.

Recensie: Nu even niet – Marian Keyes

Nu even niet

1  2  3  4  5

Amy's man Hugh wil een pauze. Hij zegt dat hij niet bij haar weg wil; hij houdt nog steeds van haar. Hij wil alleen een pauze, van hun huwelijk, van hun kinderen, van hun leven samen. Hij wil zes maanden weg, helemaal weg, naar Zuidoost-Azië. En wat Amy er ook van vindt, hij moet en zal gaan.

Een midlifecrisis? Zeker. En een pauze hoeft niet tot een breuk te leiden… Maar in zes maanden kan er veel gebeuren, aan beide kanten van de wereld. Als Hugh terugkomt, is hij dan nog dezelfde man? En is Amy nog dezelfde vrouw? Want, als híj een pauze neemt van zijn huwelijk, dan doet zíj dat ook.

Nu even niet is nu eens geen verhaal over verliefd worden, maar over hoe je van iemand kan blijven houden. Een onvervalste Marian Keyes op de toppen van haar kunnen.