Recensie: Dans! RECENSIE

Recensie: Dans! – Mireille Geus

In Dans! van Mirreille Geus wordt de jonge Maxime, de dochter van een heel bekende Russische balletdanser, ook opgeleid om topdanseres te worden. Het boek gaat over een week in haar leven waarin ze zich voorbereid op een heel belangrijke auditie. Haar vader mag van dit alles echter niets weten, hij zou namelijk te streng voor haar zijn. Maxime moet heel hard trainen, op haar eten letten en vooral niets tegen haar papa zeggen. Maar kan ze dit wel? En als er dan nog enkele onverwachte gebeurtenissen plaatsvinden wordt het nog moeilijker!

Dans! is een boek dat niet puur gaat over het dansen zelf. Natuurlijk is dat nog steeds het belangrijkste punt in het verhaal, maar er is veel meer dan dat. In het boek leert de lezer echter veel bij, zoals hoe hard het dansleven wel niet kan zijn met alle regels waaraan dansers zich moeten houden. Ook wordt er veel verteld over verschillende culturen, zoals de Russische en Nederlandse. En over hoe belangrijk familie wel niet is. De vader-dochter relatie wordt heel mooi naar voren gebracht in dit boek. De vader is een strikte danser en kan erg streng zijn, wat soms wel wat stress bij Maxime kan veroorzaken. Maar ondanks dat houden ze zielsveel van elkaar en missen ze elkaar enorm als ze niet bij elkaar zijn.

Het boek komt redelijk traag op gang. Dans! is opgedeeld in verschillende hoofdstukken en vervolgens is het nog eens opgedeeld in de dagen van de week. Bij maandag en dinsdag wordt er echter heel veel uitleg gegeven over het verleden van Maxime met enkele flashbacks in de plaats dat de focus erg ligt op het hoofdverhaal. Natuurlijk is deze informatie ook belangrijk, maar het zorgt er wel voor dat het langzaam duurt  vooraleer de spanning in het verhaal echt kan beginnen. Maar zodra we bij woensdag aangekomen zijn, begint het verhaal op gang te komen. Vanaf dan is er minder focus op de flashbacks, maar meer op het heden. Bij donderdag aangekomen, stijgt de spanning, er gebeuren enkele onvoorziene dingen en als lezer willen we natuurlijk zo snel mogelijk weten hoe het opgelost moet worden. Vrijdag is natuurlijk de auditiedag. Het moment waar we al heel het boek op wachten.

Mireille Geus heeft haar verhaal geschreven in de tegenwoordige tijd. Voor jonge lezers is dit natuurlijk makkelijk te lezen. De flashbacks staan echter ook in deze tijd, wat soms voor wat verwarring kan zorgen. Het verhaal bestaat uit korte zinnen. Door deze twee dingen gecombineerd leest Dans! als een trein.

Door de fijne schrijfstijl en het mooie verhaal is dit boek geschikt voor jonge kinderen. Zeker voor de mensen die geïnteresseerd zijn in dans is het een aanrader. Als een leuke extra staat er bij iedere nieuwe dag een prentje met een danspositie. De lezer leert dus veel bij in een spannend verhaal met enkele onverwachte wendingen.

Recensie: Dans! – Mireille Geus

Dans!

1  2  3  4  5

Hoe moet je als dochter van een beroemde danser je eigen dromen waarmaken?

Maxime heeft de beste vader van de wereld. Hij komt uit Rusland en reist de wereld rond als de topdanser van zijn balletgezelschap. Iedereen houdt van hem. En hij is ook nog de liefste vader van de wereld. Toch is dat niet altijd even makkelijk voor Maxime, want ze danst zelf ook. Ze weet zeker dat ze nooit zo goed kan worden als haar vader, maar ze wil hem niet teleurstellen… Dan gebeurt er iets bijzonders: samen met Lev, haar beste vriend en dansmaatje, wordt ze door ‘Juf Br’ uitgekozen om auditie te doen bij de beroemde balletopleiding dans!. Haar vader is dan voor een optreden in Rusland. Maxime, haar moeder en haar oma besluiten om hem niet over de auditie te vertellen. Maar kan ze zo’n groot geheim bewaren als ze hem aan de telefoon spreekt? En als ze heel eerlijk is tegen zichzelf… wil ze dan wel haar leven wijden aan de dans? Alle gebeurtenissen komen in een stroomversnelling als Maximes vader opeens een paar dagen eerder dan gepland thuiskomt…