Recensie: De polyglotte geliefden RECENSIE

Recensie: De polyglotte geliefden – Lina Wolff

In De polyglotte geliefden van Lina Wolff kruisen de levens van drie personages zich op een onverwachte manier. De Zweedse Ellinor is al haar hele leven op zoek naar de liefde, de juiste man lijkt zich maar niet aan te dienen. Ze besluit om het over een andere boeg te gooien: datingsites. Max, een ongelukkige schrijver, is wanhopig opzoek naar een minnares. De minnares van zijn dromen kan alle talen spreken die hij spreekt, maar dat blijkt niet zo makkelijk te vinden. Lucrezia is de kleindochter van een Italiaanse markiezin. De grote middelen die haar familie ooit bezat, lijken een voor een te verdampen tot er helemaal niets meer overblijft.

Lina Wolff heeft een erg aangename schrijfstijl. Terwijl je aan het lezen bent, heb je het gevoel alsof je bij je grootvader aan de haard naar een spectaculair verhaal aan het luisteren bent. De polyglotte geliefden is geen boek met spannende cliffhangers, halsbrekende toeren of spectaculaire stunts, maar wel een boek waarbij je even achteruit kan leunen en kan genieten. Bij dit verhaal moet je even gaan zitten om je helemaal mee te laten slepen.

Het boek wordt in drie delen verteld: elk deel komt overeen met één van de hoofdpersonages. Je leert elk personage zo degelijk kennen en krijgt de kans om uit te zoeken wat deze personages juist met elkaar gemeen hebben. Dat zit erg ingenieus in elkaar. Hoewel de personages op het eerste zicht niks met elkaar te maken hebben, blijken ze allemaal door een manuscript verbonden te zijn. Dat bijzondere manuscript vormt een rode draad doorheen het verhaal.

Hoewel ik het verhaal niet echt als spannend beschrijf, zitten er natuurlijk wel elementen in het boek verwerkt die ervoor zorgen dat je wilt blijven verder lezen. Soms geeft Lina Wolff kleine sneak peaks over het vervolg van het verhaal, die je als lezer erg benieuwd maken. Ook weet ze een soort vaart in het verhaal te brengen waar je niet helemaal uit geraakt, waardoor je niet kan stoppen met lezen.

Bij het lezen van De polyglotte geliefden, lijk je in een alternatieve wereld terecht te komen. De personages zijn een beetje eigenaardig, hebben specifieke karaktereigenschappen die hen bijzonder maakt. Niet alleen de personages zijn daardoor bijzonder, maar ook het verhaal op zich. Het lijkt allemaal erg onwerkelijk wat er gebeurt, maar tegelijkertijd twijfel je er niet aan dat dit boek echt waar is. Door die onwerkelijkheid krijgt het boek een sfeer zoals je ook in boeken van Haruki Murakami kan lezen.

De polyglotte geliefden van Lina Wolff is een dromerig, onwerkelijk verhaal dat gaat over de liefde en verborgen verlangens. De levens van de verschillende  hoofdpersonages zijn op een ingenieuze manier met elkaar verbonden.

De polyglotte geliefden

Lina Wolff

16 april 2018

ISBN 9789025451240
    Uitgever Atlas
    288 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Drie mensen, drie soorten onvervulde verlangens. Elinor, 36 jaar oud, afkomstig uit een klein dorp in het zuiden van Zweden, plaatst een contactadvertentie, op zoek naar een man voor "tedere, maar niet al te tedere' seks. De ongelukkige schrijver Max is op zoek naar een minnares die hem in alle talen kan toespreken die hij beheerst. Zijn zoektocht voert hem van Stockholm naar Italië, waar hij Lucrezia ontmoet, een markiezin uit een ooit rijk geslacht dat nu in geldnood verkeert. Elinor, Max en Lucrezia hebben meer gemeen dan zij zelf beseffen, onder andere een verloren gewaand manuscript. De polyglotte geliefden is een buitengewoon originele, prikkelende verkenning van machtsverhoudingen, van demale gaze, en van de manipulatieve eigenschappen van de literatuur.