Recensie: Social creature RECENSIE

Recensie: Social Creature - Tara Isabella Burton

Met deze debuutroman is Tara Isabella Burton direct een sensatie. Social creature werd door recensenten direct al vergeleken met Donna Tartt (De verborgen geschiedenis) en Bret Easton Ellis (American Psycho). Grote namen, dat schept verwachtingen. Maakt Social creature dat ook waar?

Louise woon in New York en wil doorbreken als schrijver, maar daar komt ze niet echt aan toe. Dan ontmoet ze Lavinia, en haar leven verandert. Lavinia leent haar de mooiste jurken, maakt haar op zo mooi op dat ze zichzelf bijna niet herkent, en neemt haar mee naar de meest bijzondere feesten. Samen drinken ze champagneflessen leeg en dwalen ze ’s nachts over straat. Ze gaan naar geheime boeklezingen waar Louise mensen ontmoet die haar kunnen helpen met haar schrijfcarrière, en ze begint weer te schrijven. Louise raakt volledig in de ban van Lavinia. Rebels en upper class, voeg een vleugje seks toe en je hebt een soort Gossip Girl met een donker randje.

Obsessie, dat kan niet goed aflopen. Social creature gaat niet alleen over deze obsessie, maar ook over social media. Lavinia post alles online. Ze doet er alles aan om zichzelf goed neer te zetten, en commandeert zelfs anderen om bepaalde foto’s te posten en haar te taggen. Ook social media kan gevaarlijk zijn, wat akelig duidelijk wordt in Social creature.

Halverwege het boek lijkt Lavinia een soort Gatsby – ongrijpbaar, groots en tragisch tegelijk. Waar Lavinia me fascineerde, leek Louise wat vlak. Na het boek uit te hebben zie je echter pas in, dat dat gedeeltelijk juist de bedoeling is. Louise ontpopt zich tot een (menig recensent zei het al) moderne Tom Ripley. Geen geweten, misschien zelfs geen identiteit. En daarmee juist weer fascinerend.

Het boek is niet dik en je leest er makkelijk doorheen. Fijn voor sommige lezers, het leest een beetje als een Young Adult-boek. Maar, de literaire invloeden en verwijzingen die Tara Isabella Burton inspireerden (Tom Ripley, Gatsby) worden misschien vooral opgepikt door lezers van literatuur. En dan verwacht je toch nét iets meer. Een íets dikker boek, met íets mooiere zinnen en een plot dat nét iets verder is uitgedacht. Sommige dingen kloppen namelijk niet helemaal. Zo is een lichaam eerst makkelijk te tillen, en later veel te zwaar hiervoor. Alsof Tara Isabella Burton het iets te snel schreef.

Tegelijkertijd, als je je realiseert dat dit een debuutroman is, dan ben ik absoluut onder de indruk. Social creature is een spannend, eigentijds en origineel boek, dat thrillerlezers én romanlezers aan zal spreken. Op naar haar volgende boek!

Social creature

1  2  3  4  5

New York. Aspirant-schrijfster Louise kan zich amper staande houden, zonder geld, goede baan of connecties. Maar ze kan wél goed doen alsof. Dan ontmoet ze Lavinia. Mooie, rijke, excentrieke Lavinia, geboren in een wereld vol operabezoeken, geheime boekwinkels en champagne-overgoten decadente feestjes met de literaire elite van de stad. Dat leven wil Louise ook. Louise wil niets liever. En ze zal alles – maar dan ook alles – in het werk stellen om het te krijgen.

Tara Isabella Burton is de nieuwe Donna Tartt; haar hoofdpersoon Louise is een vrouwelijke Tom Ripley; Bloem van het kwaad is een klassiek verhaal over obsessie met een uiterst eigentijdse twist.