Recensie: Themataarten RECENSIE

Recensie: Themataarten - Cathelyne van Overbeeke

In het boek Themataarten staan allerlei prachtige taarten bedoelt voor verschillende gelegenheden. Het boek begint met schrijfster Cathelyne van Overbeeke die zichzelf voorstelt. Ze heeft haar eigen Taartenatelier en ze heeft een opleiding gevolgd tot banket-traiteur. Van Overbeeke ging in de leer bij internationale beroemdheden in de taartdecoratiewereld, waaronder Debbie Brown (3D-taarten) en Wendy Schlagwein (boetseertechnieken). Het doel van dit kookboek was om recepten te creëren die thuis na te doen waren, maar die wel taarten met een wauw-effect leveren.

Na de introductie komt een hoofdstuk over de benodigdheden. Hierin wordt verteld welke materialen nodig zijn om de recepten te kunnen uitvoeren. Het is handig dat er tevens bij staat waar deze materialen gekocht kunnen worden. In het hoofdstuk het ABC van Themataarten worden allerlei termen uitgelegd die veel worden gebruikt tijdens het bakken van taarten. Het nadeel is dat van sommige termen niet gezegd wordt hoe het gemaakt moet worden of waar het gekocht moet worden (bijvoorbeeld rice krispies).

In Themataarten wordt veel aandacht besteed aan de basis van de taarten. Het biscuit, icing en merengue botercrème worden uitgelegd met recepten. Daarnaast zijn er ook paragrafen over spuittechnieken, hoe een taart gevuld moet worden en het bekleden van de taart met fondant. Het is erg fijn dat een groot gedeelte van het kookboek is besteed aan de basis. Schrijfster Van Overbeeke neemt de lezer echt mee in het hele proces, waardoor het ook makkelijk is om de recepten uit te voeren. Hierdoor kan het boek ook gebruikt worden voor andere recepten en ‘freestyle’ bakken. Er worden veel handige tips gegeven en er zijn prachtige foto’s toegevoegd die gemaakt zijn door Karen van Winkel.

De recepten van de taarten hebben uiteenlopende thema’s. Er zijn taarten voor housewarmings, Valentijnsdag, geboortetaarten en kersttaarten. Daarnaast zijn er ook taarten die niet zozeer voor een speciale gelegenheid zijn, maar wel een thema hebben. Zo is er bijvoorbeeld een taart met een bosthema, eentje met een zeemeermin en een eenhoorntaart. De meeste taarten zijn redelijk te doen voor een gevorderde amateurbakker. Veel taarten vereisen wel veel geavanceerde materialen, dus het is noodzaak om eerst goed door te lezen welke materialen er precies nodig zijn. Het nadeel van veel taarten is dat er veel ingrediënten nodig zijn, waaronder ook soms producten die lastig te verkrijgen zijn. Daarnaast kosten de taarten veel tijd om te maken, omdat bijna alle taarten uit meerdere lagen bestaan.

De eerste taart die ik heb gemaakt is de Naked Cake. Ik heb de taart met minder lagen vanille biscuit gemaakt, omdat ik niet zoveel bakvormen heb. De taart had veel ingrediënten nodig en het kostte veel tijd om de taart te maken. De vulling was gemaakt van rode vruchten en mascarpone, samen met vanillebiscuit en bosbessenjam. De smaak was heel verfrissend en zoet, het was lastig dat er niet precies stond hoe dik de laag jam en vulling moest zijn. Hierdoor was de eerste keer de balans tussen de smaken niet goed, dit heb ik later zelf veranderd op gevoel. Over het algemeen was het een lekkere en originele taart, die wel veel tijd en producten vergt.

De tweede taart die ik heb gemaakt is chocolade biscuit. In het boek staan recepten voor de basis van taarten, namelijk biscuit en cake. Het was fijn dat de schrijfster aangaf dat het beter was om biscuit te gebruiken, want dit is luchtiger dan cake. De smaak van de biscuit was heel rijk en hij was ook erg lekker zonder een vulling. Het biscuit kost niet veel tijd om te maken, alleen het viel me op dat er heel veel eieren moesten in een kleine taart.

Themataarten van Cathelyne van Overbeeke is een perfect kookboek voor een ambitieuze taartenbakker. De recepten zijn uitdagend en vereisen verschillende vaardigheden. Het boek heeft een verzorgend uiterlijk en prachtige foto’s die de recepten duidelijker maken. Themataarten is hét cadeau voor een echte bakfanaat!

Themataarten

1  2  3  4  5

Het geheime ingrediënt van iedere taart is liefde: met zelfgemaakt gebak toon je dat je om iemand geeft. In Themataarten leert Cathelyne van Overbeeke je hoe je van jouw taart een kunstwerkje maakt waarvan iedereen versteld zal staan. Een romantische luchtballon voor een huwelijk of een dripcake met koekenhuisje voor je housewarming? Het kan allemaal en het is nog lekker ook!