Recensie: Ver van huis RECENSIE

Recensie: Ver van huis- peter Carey

Ver van huis van Peter Carey vertelt het verhaal van Irene Bobs in 1954. Samen met haar man Titch, de beste autoverkoper van Zuidoost-Australië, besluit ze mee te doen met de Redex Trial. Een uitputtende race rond het continent door onherbergzame delen van het land die geen enkele auto kan overleven. Hun lichtblonde buurman Willie Bachhuber, een mislukte leraar met een obsessie voor landkaarten, wordt aangesteld als navigator. Met z´n drieën beginnen ze vanuit hun woonplaats Bacchus Marsh (de geboorteplaats van de auteur) aan de zware tocht, ver van huis. Ver van het ´witte´ Australië dat ze zo goed kennen.

Hoewel de race in eerste instantie centraal staat, begint het verhaal met Irene en Titch die een eigen autobedrijf willen beginnen. Ver weg van Titch zijn vader. Een bemoeizuchtige man die overal de beste in wil zijn, ook ten koste van zijn zoon. Met alle gevolgen van dien. Hun zoektocht naar een geschikte plek brengt hen naar bacchus Marsh.

De lezer volgt de levens van de hoofdpersonen vanuit twee paar ogen: Irene Bobs en Willie Bachhuber. Het verhaal is met veel vaart geschreven en door de afwisseling in perspectief blijft het verhaal verrassend en spannend. Niet alleen geeft Peter Carey een kijkje in het landschap van Australië, maar ook  in de geschiedenis van het land. Het historische, racistische Australië omtrent Aboriginals. Ook Irene, Titch en Willie krijgen tijdens de race met deze geschiedenis te maken. Niet alleen door de personen die ze ontmoeten of de plekken waar ze terecht komen. Onderweg vinden zij een Aboriginal-kinderschedel met een kogelgat erin. Terwijl Titch Bobs denkt aan de eeuwige roem bij het winnen van de race, sluiten Irene en Willie hun ogen niet voor de werkelijkheid die zij tegenkomen. Alle uitdagingen en de zware omstandigheden zorgen ervoor dat het huwelijk van de Bobbsjes, zoals Bachhuber hen noemt, in zwaar weer komt.

Ver van huis is onderverdeeld in meerdere delen, in afstanden van de ene naar de andere plaats. In het laatste deel van het boek krijgt het verhaal een duidelijk serieuzere toon. Willie Bachhuber komt, nadat hij uit de race is gezet, terecht in Quamby Downs bij een Aboriginalgemeenschap. Hier komt hij dichter bij zijn eigen oorsprong. Zijn eigen ´zwarte´ achtergrond waar hij voor is weggelopen nadat zijn zoon bij de geboorte een zwart kindje bleek te zijn. Het laatste deel is een belangrijk stuk, maar leest niet zo vlot en prettig weg als de rest van het boek. De vaart is er uit en dat is erg jammer. Het verhaal wordt hierdoor wat langdradig

Door het hele boek bevat het verhaal over het algemeen veel humor en zorgt het bij veel momenten voor een lach op het gezicht. Daarbij weet Peter Carey de lezer keer op keer op het verkeerde been te zetten. Toch zet het boek je ook aan het nadenken over het racistische verleden en de bizarre verplichtingen en regels die er voor de Aboriginals van kracht waren. Ver van huis is een verrassend boek dat een heel andere wending krijgt dan de achterflap doet vermoeden!

Recensie: Ver van huis- peter Carey

Ver van huis

1  2  3  4  5

Het is 1954. Irene Bobs is een onafhankelijke vrouw zonder enige angst. Boven alles houdt ze van hard rijden. Haar man Titch is de beste autoverkoper van Zuidoost-Australië en samen besluiten ze mee te doen met de Redex Trial, een meedogenloze race rond het continent, over wegen die geen enkele auto kan overleven. Samen met hun navigator Willie Bachhuber, een mislukte leraar met een obsessie voor landkaarten, beginnen ze aan een tocht die hen, zonder enige waarschuwing, ver weg voert van het witte Australië dat ze zo goed kennen. Ver van huis is spannend en verrassend, een met zeer veel vaart geschreven verhaal dat de lezer keer op keer op het verkeerde been weet te zetten. Een meesterwerk vol herkenning, over wie we zijn, hoe we hier zijn gekomen en wat we elkaar onderweg hebben aangedaan.