Recensie: Ninja nero RECENSIE

Recensie: Ninja Nero – Bart Koubaa

Als Jona Van Rein dertien jaar is steekt hij zijn ouderlijk huis in brand, waardoor zijn gezicht zwaar verminkt wordt. Vanaf dat moment moet hij met een masker door het leven. Maar deze tragische gebeurtenis maakt Jona sterker dan ooit. Hij gaat in militaire dienst, studeert rechten in Gent en ontwikkelt zich tot een talentvolle hardloper. Uiteindelijk wordt hij zelfs geselecteerd voor de Olympische Spelen in Atlanta.

In Ninja Nero beschrijft Bart Koubaa vanuit het perspectief van Jona Van Rein diens leven. Je valt het verhaal binnen als Jona dertien jaar is. Door het onverwachte vertrek van zijn moeder, slaat zijn vader hem. Om eens op een andere manier aandacht te krijgen van zijn vader, die brandweerman is, besluit hij zijn ouderlijk huis in brand te steken. Hij houdt daar zulke ernstige brandwonden op zijn gezicht aan over, dat hij de rest van zijn leven een masker moet dragen.

De tragische gebeurtenis van de brand maakt Jona sterker dan ooit. Op de middelbare school slaagt hij cum laude en er wordt hem aangeraden om rechten te gaan studeren. Maar eerst is daar de militaire dienst. Ondanks zijn littekens is Jona niet van plan om te proberen zich te laten afkeuren en meldt zich. Eenmaal uit dienst, schrijft hij zich in voor het eerste jaar rechten aan de universiteit van Gent. Hoewel er achter zijn rug om wordt geroddeld over zijn masker, heeft Jona absoluut geen medelijden met zichzelf. Daarvoor is hij te trots en te zelfverzekerd. Het is duidelijk dat Jona een man is geworden.

Dan komt hij in aanraking met mevrouw Willems, een atletiekcoach. Zij begeleidt en traint hem bij verschillende hardloopwedstrijden, waarvan hij de meeste wint, terwijl hij daarnaast ook nog eens afstudeert als jurist. Als hij wordt geselecteerd voor de Olympische Spelen in Atlanta, laat Jona daar een indrukwekkende prestatie zien. En dat op blote voeten.

Ninja Nero is een coming of age-verhaal. De gebeurtenissen zijn niet alledaags voor een tiener, maar zorgen er wel voor dat vooral de eerste honderd pagina’s boeiend zijn. De moeilijke relatie met zijn vader, de brand en het herstel van Jona maken het makkelijk om met hem mee te leven. Maar na zijn tienerjaren wordt dat moeilijker. Hij lijkt steeds afstandelijker te worden, zonder gevoel. Of Bart Koubaa dat zo bedoelt heeft is niet duidelijk, maar een afstandelijke hoofdpersoon zonder gevoel wekt bij de lezer geen gevoelens op en dat is toch wel erg belangrijk.

Het is niet zo dat Bart Koubaa niet kan schrijven, dat kan hij en hij weet mooie zinnen neer te pennen, maar de duidelijke link die hij telkens met het verre verleden wil maken, zoals met keizer Nero, zijn te overheersend. Op een gegeven moment is het gewoon niet interessant meer. Net zoals het verhaal, het gedrag en de gedachtegang van Jona, gaat het irriteren. Uiteindelijk is dat wat het verhaal vooral oproept: irritatie. Ninja Nero was zo vast niet bedoelt, maar helaas komt het wel zo over.

Recensie: Ninja Nero – Bart Koubaa

Ninja Nero

Bart Koubaa

3 april 2018

ISBN 9789021409245
    Uitgever Querido
    388 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

"Het onschuldige vlammetje dat op het kopje danste van de tweede lucifer die Jona Van Rein had afgestreken, was opgerezen tot een woeste zee van torenhoge vuurtongen die met zichtbaar plezier de eikenhouten vloer en houten muren, de boekenkast, de bamboeladder ertegen en de vleugelpiano verslonden.'

Door een brand wordt het gezicht van de dertienjarige Jona Van Rein zwaar verminkt en moet hij voortaan met een masker door het leven. Tijdens zijn dienstjaren en studietijd ontwikkelt hij zich tot een begenadigd hardloper en wordt hij geselecteerd voor de Olympische Spelen van Atlanta. Op de Spelen komt alles er voor één keer werkelijk op aan.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk