Recensie: I'M Lijfboek RECENSIE

Recensie: I’M Lijfboek – Isa Hoes en Medina Schuurman

I’M lijfboek is het vervolg op Te Lijf en wordt door beide auteurs omschreven als een positieve zoektocht waarin diverse experts het hemd van het lijf worden gevraagd. Centraal staat de vrouw van 40 jaar en ouder omdat beide auteurs merkten dat hun lichaam na die leeftijd heel andere dingen nodig had om gezond en mooi te blijven.

Ook al is I’M Lijfboek gericht op vrouwen van boven de 40, ook voor jongere vrouwen is er genoeg te leren van de wijze lessen in dit boek. Want goed voor jezelf zorgen is natuurlijk belangrijk op elke leeftijd. Wat maakt dat dit boek zo goed in elkaar zit is dat het ontstaan is door vragen waar Isa Hoes en Medina Schuurman zelf tegenaan liepen in hun leven. Samen en met experts zijn ze op zoek gegaan naar oplossingen die bij hen pasten. Door dit te delen in dit boek kan iedereen hier uithalen wat ze zelf willen. Het boek is opgedeeld in 3 delen: algemene informatie over de ouder wordende vrouw en de overgang, voedingstips met recepten en bewegen. Door deze indeling is het gemakkelijk dingen terug te zoeken.

De informatie in I’M Lijfboek is zeer divers. Alles rondom de overgang en alle klachten die hierbij kunnen komen kijken komen voorbij maar ook ouder worden in het algemeen. Alles wordt duidelijk en begrijpelijk uitgelegd wat erg prettig is. Voor de afwisseling zijn er diverse interviews met experts te vinden en de eigen ervaringen van Isa Hoes en Medina Schuurman. De informatie die gegeven wordt is goed onderbouwd uit betrouwbare bronnen en met goede bronvermelding. Erg verfrissend is de nuchtere houding ten opzichte van eten, bewegen en alle voedingshypes. Er wordt vooral gekeken naar goed onderzochte adviezen en ook erkend dat dit per persoon heel verschillend kan zijn.

Voor deze recensie heb ik diverse recepten uitgeprobeerd. De recepten zijn goed te volgen en kloppen ook. Soms miste ik wat informatie, bijvoorbeeld bij het recept voor de perfecte biefstuk stond wel een advies over de baktijd maar niet over hoe hoog het vuur moet staan. Maar dit is niet onmisbaar voor het recept alleen even wat meer zoeken. Er is een goede afwisseling in moeilijkheidsgraad en bereidingstijd. Wat ook een sterk punt is dat er verschillende variatietips worden gegeven bij een aantal recepten. Ook worden er meer algemene tips gegeven voor het op een relatief gemakkelijke manier gezond eten. Mijn favorieten zijn de Soto Ajam en het bananenbrood maar ook de tips voor de perfecte biefstuk werden erg gewaardeerd.

De oefeningen bestaan uit een kort trainingsprogramma voor thuis en een aantal yoga-oefeningen. Een goede combinatie van gemakkelijk uit te voeren oefeningen die je ondersteunen bij het fit worden en blijven. Er staan duidelijke plaatjes bij zodat je de oefening zeker goed uitvoert. Ook worden de officiële termen gebruikt waardoor er gemakkelijk een filmpje opgezocht kan worden bij twijfel. Bij dit gedeelte is er wederom goed nagedacht over de uitvoerbaarheid.

I’M lijfboek is een goede combinatie van feiten, persoonlijke ervaringen, tips en heerlijke recepten. Het boek is erg mooi vormgegeven. Persoonlijk ben ik erg fan van de combinatie roze met zwart. En de prachtige foto’s van Isa en Medina maken het plaatje compleet. Alles bij elkaar is dit boek een echte aanrader voor iedere vrouw die (op korte termijn) met de overgang te maken heeft.

I'M Lijfboek

Isa Hoes

24 april 2018

ISBN 9789021567594
    Uitgever Kosmos
    208 pagina's

Kosmos

Non-fictie

1  2  3  4  5

"Tot je veertigste zorgt je lichaam voor jou, na je veertigste moet jij voor je lichaam gaan zorgen.'
    Je bent actief, hebt een druk gezin en/of een veeleisende baan en daardoor weinig tijd voor koken en bewegen. Diep vanbinnen weet en wil je beter. Maar hoe?
    In I'M Lijfboek, de opvolger van Te lijf, hebben Isa Hoes en Medina Schuurman alle belangrijke informatie over gezondheid, beweging, ontspanning en voeding voor je verzameld. Met ingrediënten die juist nu goed voor je zijn. Een leuk, praktisch en vooral mooi handboek voor alle vrouwen vanaf veertig!
    - Met heel veel informatie over onderwerpen die nú belangrijk voor je zijn
    - Recepten voor ontbijt, lunch, diner en tussendoor
    - Krachttraining voor thuis