Recensie: Lang leve lef! RECENSIE

Recensie: Lang leve lef! – Joke Janssen

In dit nieuwe boek van Joke Janssen gaat het dagboek van de puber Petra verder. Hierin schrijft ze alles wat ze in haar tienerleven meemaakt. Het is kerstvakantie, maar als ze hoort dat haar beste vriendin en vriendje allebei op vakantie gaan, bereidt ze zich voor op de saaiste vakantie ooit. Hierbovenop moet ze ook nog een aardrijkskundepresentatie maken met de saaie Mirjam. Maar achter Mirjam zit een verhaal, dat de stoere Petra heel anders tegen de wereld laat kijken. En zo leert ze dat een beetje lef, in het leven heel belangrijk is!

Dit vierde dagboek over Petra’s leven is ook prima los te lezen van de andere boeken. Door het boek heen zorgt Jansen ervoor dat alle eerdere verhaallijnen worden uitgelegd, waardoor het verhaal voor iedereen te begrijpen is. Net als de eerdere boeken uit de serie, beschrijft Lang leve lef! ook ontzettend realistisch het leven van een puberend tienermeisje. Alle onderwerpen komen aan bod; vriendjes, vriendinnen, geheimen en ouders. In dit boek gaat het verhaal zelfs wat dieper en komt Petra in aanmerking met homoseksualiteit en armoede. Het is heel knap hoe Janssen deze heftige maatschappelijke onderwerpen, voor deze doelgroep zo duidelijk kan overbrengen. Het boek is in een dagboekvorm geschreven en de dagen worden steeds onderverdeeld in kleine stukjes. Dit zorgt ervoor dat het vlot leest en je het boek zo uit hebt. Ook bevat het boek een hele dosis humor. Petra is een echte puber en kan lekker overdrijven in haar dagboek, zo heeft ze voor mensen de meest komische bijnamen. Dit zorgt ervoor dat je regelmatig hardop zit te lachen.

Petra is iemand die zegt en schrijft wat ze denkt. Ze heeft snel een oordeel over andere mensen, maar merkt in de loop van dit boek dat dit niet altijd terecht is. Dit is een les die veel tieners nog moeten leren en zullen begrijpen na het lezen van Lang leve lef!. Je merkt dat Janssen onbewust nog meer van deze wijze levenslessen door het boek laat lopen, dat het naast een leuk boek, ook nog leerzaam maakt.

Lang leve lef! is wederom een ontzettend grappig boek over het leven van de puber Petra. Het leest ontzettend vlot en leert pubers wijze lessen. Schrijfster Janssen durft in dit boek ook heftigere onderwerpen aan te slaan, waar je echt lef voor moet hebben. Maar een beetje lef, dat maakt het leven veel leuker!

Recensie: Lang leve lef! – Joke Janssen

Lang leve lef!

1  2  3  4  5

Een (h)eerlijk boek over verborgen armoede, eenzaamheid, homoseksualiteit, vriendschap en korte rokjes. Vanaf 11 jaar.

Saaiste kerstvakantie ever! Petra's vrienden zijn op reis of doen raar, haar broertje is uit logeren en zij zit met die vreemde Mirjam opgescheept. Samen met dat verlegen Muizenkindje moet Petra een aardrijkskundepresentatie in elkaar flansen. Ze baalt. Tot ze doorkrijgt waarom Mirjam anders is: haar familie is arm. Petra wil Mirjam helpen, maar is bang voor andermans mening. Uiteindelijk toont zij lef. Hierdoor helpt ze anderen én zichzelf. Petra krijgt de leukste kerstvakantie ever.