Recensie: Soms is liefde dit RECENSIE

Recensie: Soms is liefde dit – Daan Borrel

Soms is liefde dit, is een brief over lichaam, seks en verlangen. Na een onbezonnen kus met een andere man besluit schrijfster Daan Borrel vanuit een kamer in Berlijn een brief aan haar vriend te schrijven. Het resultaat is een persoonlijk essay, vol kwetsbaarheden waarin ervaringen en familiegeschiedenis worden vergeleken met literatuur, popmuziek, films en filosofie. Hoe ontstaan verlangens? Is het juist om elk verlangen te volgen? Hoe belangrijk is het om te praten over verlangens en seksualiteit? Wat is de positie van vrouwen als het gaat over seksualiteit? Daan Borrel gaat op zoek naar antwoorden.

Laten we het allereerst hebben over de schrijfstijl van Soms is liefde dit. Deze is toch wel erg speciaal. Het hele boek is een brief, een flinke brief is het dan wel, aan haar vriend. Ze richt zich dan ook aan hem en deelt onderonsjes en gesprekken die ze samen hebben gehad met ons als lezer. Een bijzondere en mooie keuze om het op deze manier aan te pakken. Startpunt van het verhaal is het overspel van schrijfster en hoofdpersoon Daan Borrel. Ze heeft een andere man gekust. Zelf noemt ze het onbezonnen, maar toch zet het haar aan het denken over het ‘waarom’ van haar acties. Een klein minpunt van het boek is dat het soms wat verwarrend is om te lezen, het gaat soms van de hak op de tak. Alhoewel dit logisch is, bij het schrijven van zo een brief gaan je gedachten logischerwijs ook van de hak op de tak, maar iets meer structuur zou maken dat de lezer wat meer rust heeft tijdens het lezen.

Alhoewel het filosofische aspect en het praten of lezen over seksualiteit misschien niet voor iedereen is weggelegd, is dit verhaal toch wel herkenbaar. Daan Borrel is op zoek naar verbonden zijn met iemand, een echte verbintenis aangaan. Toch is er ook continu een ander gevoel aanwezig. Het gevoel van aandacht hebben voor jezelf, jezelf niet verliezen in een ander en vrij kunnen zijn. In hoeverre ga je op in de ander en in hoeverre blijf je bij jezelf? Een thema wat voor iedereen in meer of mindere mate herkenbaar is. Vernieuwend in dit boek is dat iemand hier open over schrijft en zichzelf kwetsbaar opstelt.

Seksualiteit is een hot item op het moment. De een zal het vreselijk vinden (of stiekem meer beangstigend misschien, bang voor het onbekende), de ander omarmt dit met open armen. Daan Borrel is misschien wel de zoveelste in de rij van auteurs die de laatste jaren schrijft over seksualiteit. Gaat ze mee met een hype? Misschien. Maar eerlijk waar, er kunnen wat mij betreft niet genoeg boeken zijn over dit thema. Net als in de andere boeken is er ook in dit boek namelijk ruimte voor de positie van de vrouw. De vrouw die nu eindelijk een seksuele identiteit lijkt te mogen hebben en mag ontwikkelen. Ze is geen object of aanvulling op de man. Ze is een persoon op zich. En het mooie van dit alles, is dat uit dit boek blijkt dan Daan Borrel het ook allemaal niet zo goed weet en dat dat oké is. Dat is toch een bijzonder mooie wijze les.

Soms is liefde dit is een boek wat echt is. Dit komt mede door de manier van schrijven, in de vorm van een brief. Zo heerlijk eerlijk, kwetsbaar en puur. Dit klinkt misschien vanzelfsprekend voor een persoonlijk essay, maar dat is het niet. Daan Borrel laat de lezer middels dit debuut een kijkje nemen in haar hoofd, onderbuik en zeker ook haar hart.

Soms is liefde dit

1  2  3  4  5

Een brief over lichaam, seks en verlangen.