Recensie: Ondergeschikt RECENSIE

Recensie: Ondergeschikt – Angela Saini

“Voor iedereen die zich ooit in dezelfde situatie heeft bevonden met een bozig iemand die je vertelt dat vrouwen minder waard zijn dan mannen, die net als ik moeite moet doen om haar geduld niet te verliezen maar graag wat harde feiten bij de hand wil hebben om die persoon het een en ander uit te leggen – voor hen heb ik dit boek geschreven”

Angela Saini is een Britse wetenschapsjournaliste die zichzelf meerdere keren in bovenstaande situatie heeft bevonden. Hoe vaak hebben wij als meiden zelf niet te maken gehad met iemand die dacht dat we minder waren dan zij?

Als klein meisje droomde Saini er al van om wetenschapper te worden, maar op haar weg kreeg ze te maken met subjectiviteit en allerlei vooroordelen over vrouwen. Het idee dat vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen, en dan vooral op het gebied van intelligentie en in het maken van carrière, is al eeuwen oud. Door de jaren heen zijn er ontelbare onderzoeken geweest om aan te tonen dat vrouwen minderwaardig, ondergeschikt of zelfs dom zijn. In onze geschiedenis is te zien hoe weinig kansen de vrouwen in de wetenschap, maar ook op andere vlakken in de maatschappij, gekregen hebben. Dit boek is speciaal voor iedereen die het interessant vindt om te lezen waar deze ideeën over vrouwen vandaan komen, en waarom ze zijn ontstaan.

In het boek Ondergeschikt gaat Saini dieper in op deze vooroordelen in de geschiedenis en het dagelijks leven van nu. Ze is er van overtuigd dat de oorsprong van dit probleem veel dieper ligt dan de meeste mensen denken en dat de antwoorden niet alleen liggen bij de wetenschap maar ook in de biologie en psychologie.

Er zijn inmiddels veel onderzoeken die aantonen dat vrouwen in feite helemaal niet verschillen van mannen, en die juist bevestigen dat man en vrouw gelijk zijn. Toch blijven al deze ideeën en vooroordelen bestaan en worden er ook vandaag de dag nog een hoop vrouwen benadeeld. Ook onze cultuur, en bijvoorbeeld de plek die een vrouw aanneemt in het gezin, is nog steeds een van de grote invloeden hierin.   Niet alleen mannen discrimineren vrouwen, maar ook vrouwen zelf doen dit (al dan niet onbewust). Dit komt omdat deze vooroordelen al zó lang bestaan dat ze in onze denkwijze zitten ingebakken. Hoewel er een hoop is veranderd, lopen veel meiden en vrouwen nog steeds tegen dezelfde problemen aan als vroeger. Ondergeschikt gaat terug naar de oorsprong en legt op een duidelijke manier uit waar wij als vrouwen mee te maken hebben.

Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken waarin dieper wordt ingegaan op onderzoek en interviews met andere wetenschappers en filosofen. Meerdere onderwerpen komen aan bod. Zo wordt bijvoorbeeld de geschiedenis van de vrouw in de wetenschap besproken, maar zijn er ook hoofdstukken over menopauze en culturele verschillen (bij alle leeftijden). Natuurlijk heb je daarnaast ook de rode draad van het feminisme die door dit boek heen loopt.

Ondanks dat Saini duidelijk haar best doet het toegankelijk te houden voor iedereen, blijft het soms wat lastig om te lezen en is het vooral een hoop informatie om in één keer tot je te nemen. Het is dan ook niet een boek wat je in een ruk uit leest, hoe interessant het dan ook mag zijn.

Ondergeschikt zet de lezer aan het denken, en drukt je met je neus op de feiten. Als lezer leer je niet alleen over alle interessante onderzoeken die zijn gedaan, maar ook over alle bijzondere en belangrijke vrouwen in onze geschiedenis die ervoor hebben gezorgd dat de wereld er nu heel anders uit ziet.

Ondanks de wetenschappelijke ondertoon en de soms moeilijke onderwerpen is Ondergeschikt een ongelooflijk interessant boek om te lezen. Door humor af te wisselen met het geven van interessante feitjes, en door haar grote honger naar antwoorden heeft Angela Saini een fantastisch boek weten te schrijven dat zeker thuis hoort op de boekenplank van elke feministe!

Recensie: Ondergeschikt – Angela Saini

Ondergeschikt

1  2  3  4  5

In Ondergeschikt ontmaskert wetenschapsjournalist Angela Saini de subjectieve blik van de wetenschap over vrouwen. Saini wijst talloze vooroordelen over vrouwen aan waar je ze het minst verwacht. De sluipende overtuiging dat vrouwen intellectueel inferieur zijn aan mannen, weerlegt Saini met overdonderend wetenschappelijk bewijs en pakkende voorbeelden. Het verschil tussen de seksen is boven alles cultureel bepaald. Juist de wetenschappelijke blik van de vrouw maakt het wereldbeeld van zowel mannen als vrouwen completer.