Recensie: Slangenkoorts RECENSIE

Recensie: Slangenkoorts – Kate Kriske

Slangenkoorts is alweer het derde boek in de Vic Falls missions, maar is dit boek net zo goed als zijn voorgangers?

In het Verenigd Koninkrijk is de nieuwe partydrug genaamd ‘Eeuwige Slang’ erg populair. Deze drug heeft echter in korte tijd al verschillende dodelijke slachtoffers gemaakt. Onderzoek naar deze drug leidt naar een heropvoedingskamp voor jonge delinquenten in de jungle van Borneo. Het is aan het Special Abilities Team, SPAT, de taak om de mensen die deze drug produceren te stoppen.

Slangenkoorts is zoals gezegd het derde deel uit de serie geschreven door Kate Kriske. Het is dan ook aan te raden om eerste de andere twee boeken te lezen, anders is het verhaal niet goed te volgen. Wat wel leuk gedaan is voor de vaste lezers, is dat er in het begin van het boek een kort ‘top secret document’ bij is gevoegd waarin alle informatie staat die de lezer nodig heeft. Zo worden alle hoofdpersonen weer even kort omschreven, wie wie ook alweer is en welke rol ze in het team vervullen. Dit is voor de lezers heel fijn, omdat ze hierdoor niet eerst het vorige deel hoeven te herlezen maar hun geheugen weer wordt opgefrist door deze informatie. Daarnaast voegt dit document zeker iets toe aan de leesbeleving, helemaal voor jongeren, de doelgroep van dit boek.

Ook in dit deel moeten de leden van het SPAT weer undercover gaan om de slechterik uit te kunnen schakelen. In Slangenkoorts is deze rol voornamelijk aan Victoria besteed. Zij moet in een kamp infiltreren en onderzoeken of daar daadwerkelijk drugs worden gemaakt en geëxporteerd. Naast deze rode draad in het verhaal zijn er verschillende bijverhalen, zoals Marcus die achter de waarheid van het geheim dat zijn moeder voor hem verbergt wilt komen en kolonel Henry die nog steeds het hoofd van de misdaadorganisatie Nemesis wilt ontmaskeren. Doordat er meerdere verhaallijnen worden gevolgd en er genoeg actie in het verhaal zit, zorgt dit ervoor dat het boek heel vlot leest.

Wat daarnaast nog steeds bijzonder is aan het boek, zijn de speciale hoofdpersonen. Elk van hen heeft een ‘handicap’, of tenminste het overgrote deel van de gemeenschap ziet het als een handicap, maar zoals in dit boek vaak naar voren komt en wordt gezegd, dit maakt iedereen juist bijzonder. Zo is Li-Jang al zijn hele leven blind, maar hij kan net als vleermuizen door middel van echo’s perfect zijn weg vinden. Zo is er ook Imana, zij kan geen pijn voelen, wat zeker nare gevolgen kan hebben, maar voor een lid van de geheime dienst is het onmisbaar.

Wat bijzonder is in het verhaal is dat we eerst de karakters echt leren kennen, voordat we leren wat hun ‘handicap’ is. Zo wordt in dit boek het karakter Eilidh geïntroduceerd. Een meisje dat vrijwel meteen je hart steelt. Als lezer heb je eerst je mening over haar persoonlijkheid gevormd. Pas later wordt benoemd dat ze het syndroom van Down heeft. Hierdoor leer je eerst het personage kennen en pas later haar ‘handicap’. Dit is echt een groot pluspunt in deze boekenreeks.

De boodschap in deze boekenserie gaat er dan ook over dat je iedereen moet accepteren zoals hij is. Dit wordt in het boek zelf ook prachtig verwoord door Kate Kriske: “En daarom wil ik nog maar eens benadrukken hoe belangrijk en waardevol saamhorigheid is. Het is de olie die de machine van het contact tussen mensen soepel laat lopen. Zeker in de huidige tijden van grote veranderingen en tegenstellingen in de wereld is het belangrijk om te blijven inzien dat, ongeacht onze afkomst, kleur, geslacht, leeftijd, geaardheid en beperking, er zoveel meer is dat ons bindt dan wat ons scheidt. Als alle mensen dat begrijpen, dan zijn we al een heel stuk op weg naar een betere wereld.”

Het enige kleine minpuntje is dat in dit boek alle leden van het SPAT met hun eigen opdrachten bezig zijn. De kracht van de vorige boeken was juist dat ze met zijn allen samenwerkten. De verhaallijn in dit boek is zeker leuk, maar het teamgevoel miste hierdoor wel een klein beetje. Maar dit mag zeker de pret van het verhaal niet drukken.

Slangenkoorts rond het verhaal van de eerste drie boeken heel mooi af. Het einde laat een ingang open voor een volgend deel, en ik hoop zeker dat die er gaat komen! Deze boekenreeks laat zien dat een handicap geen handicap is, maar dat dat iemand juist bijzonder maakt, en daarnaast zijn de spetterende actiescènes een feest om te lezen. Dit boek krijgt van mij 4 hartjes.

Recensie: Slangenkoorts – Kate Kriske

Vic Falls Missions: Slangenkoorts

1  2  3  4  5

Het Verenigd Koninkrijk wordt overspoeld door 'Eeuwige Slang', een nieuwe partydrug die extreem toxisch blijkt te zijn en op korte tijd al verschillende dodelijke slachtoffers heeft gemaakt. Wanneer het onderzoek naar de herkomst van de drug leidt naar een heropvoedingskamp voor jonge delinquenten in de jungle van Borneo,wordt beslist om een beroep te doen op het Special Abilities Team, het geheime team van jonge spionnen dat onder de radar van de gewone
    inlichtingendiensten opereert.