Recensie: Ronja de Roversdochter RECENSIE

Recensie: Ronja de Roversdochter – Astrid Lindgren

Ronja de Roversdochter is een echte klassieker van Astrid Lindgren en je gunt het ieder kind om boeken als deze te lezen en steeds weer opnieuw te lezen! Het is een tijdloos en spannend verhaal. Geschikt om zelf te lezen en geschikt om voor te lezen.

Ronja is de dochter van roverhoofdman Mattis. In de nacht waarin Ronja wordt geboren, is een heftige onweersbui en een bliksemschicht splijt de roversburcht van haar vader in tweeën. De rovers blijven er wonen en Ronja groeit op in de burcht en het grote bos rondom. Op een dag ontdekt Ronja dat een rivaliserende roversbende onder leiding van Borka in het andere deel van de burcht is getrokken. Ronja sluit vriendschap met de zoon van Borka, Brik. Natuurlijk komen de vaders daar achter en zijn boos. Dan lopen de kinderen weg en gaan in een grot in het bos wonen. De zomer is fantastisch, maar zou het in de winter niet heel erg koud zijn …?

Astrid Lindgren heeft veel kinder- en jeugdboeken geschreven. Vaak met eigenzinnige kinderen in de hoofdrol. Ronja de Roversdochter is verschenen in 1981 en was het laatste grote verhaal van Astrid Lindgren. Vrijheid en veiligheid zijn belangrijk in al haar verhalen. Dat komt ook duidelijk tot uiting in Ronja de Roversdochter. Haar vader, roverhoofdman Mattis, geeft aan dat ze nooit bang moet zijn in zijn bos. Wel moet ze oppassen, dat ze niet in de rivier valt bijvoorbeeld. Of voor de aardmannen. En wat doet Ronja, ze oefent en oefent met dat oppassen. Zo trekt ze de wilde natuur in, zonder bang te zijn maar is daarbij wel voorzichtig.

Ronja is een perfecte hoofdpersoon. Ze is avontuurlijk, ze is attent en ze is vooral onbevangen. Ze neemt het leven zoals het is, ‘De wereld was immers vol dingen die er nu eenmaal waren.’ Ronja heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel en naarmate ze ouder wordt begint ze zich meer te verbazen over vragen als waarom de rovers in hun oude patronen blijven hangen.

Ronja de roversdochter is een spannend verhaal over rovers en het avontuurlijke en gevaarlijke leven dat zij leiden. En ook het bos is niet zonder gevaren, er wonen andere wezens waar je voor moet oppassen. Trollen en aardmannen en, de engste van allemaal, vogelheksen!

Ronja gaat keer op keer op avontuur, maar ze weet zich altijd gekoesterd door de veiligheid van haar ouders op de achtergrond. In het begin van het boek zijn ze expliciet aanwezig, als Ronja en Birk in de grot wonen zijn de ouders naar de achtergrond verdwenen. Maar toch weten ze precies waar de kinderen zijn en zijn ze nooit in echt gevaar. Naast spannend is het daarmee ook een geruststellend verhaal.

De huidige uitgave van Ronja de roversdochter is een gebonden en geïllustreerd boek. De omslag is in full-color met veel groene en bruine tinten. De illustraties zijn zwarte pentekeningen. De illustraties passen bijzonder goed bij het verhaal en versterken de spanning in het verhaal. Het boek heeft natuurlijk ook niet voor niets een Zilveren Griffel gekregen.

Ronja de roversdochter

1  2  3  4  5

In Ronja's geboortenacht woedde er een onweer boven de bergen. Het was zo'n verschrikkelijk onweer dat alle nachtgeesten die in de burcht van Mattis huisden, angstig in hun holen en spleten kropen. Alleen de vogelheksen voelden zich in hun element en vlogen krijsend om de roversburcht van Mattis heen...

Ronja, de dochter van roverhoofdman Mattis, sluit vriendschap met Birk, de zoon van rover Borka. Terwijl hun vaders elkaars aartsvijanden zijn en ruzie met elkaar maken, lopen Ronja en Birk samen weg om te overleven in het bos. De zomer is heerlijk, maar dan wordt het winter...