Recensie: De nachtlantaarn RECENSIE

Recensie: De Nachtlantaarn – Lisa Thompson

In De Nachtlantaarn neemt Lisa Thompson ons mee in de wereld van Nathan. Het verhaal begint als Nathan en zijn moeder midden in de nacht hun huis verlaten en op reis gaan. Ze nemen hun intrek in een verlaten huisje, dat van binnen net zo gammel is als van buiten. Langzamerhand begint Nathan te beseffen dat zijn moeder niet van plan is terug te gaan naar hun eigen huis.

Als zijn moeder boodschappen gaat halen, rommelt Nathan nog wat door in het huisje. Maar het wordt steeds later en zijn moeder komt niet terug. Hij begint bang te worden, maar gelukkig komen er al snel oude en nieuwe vrienden op zijn pad die hem om hulp vragen. Dankzij deze afleiding gaan er een aantal dagen voorbij en het begint er steeds meer op te lijken dat zijn moeder niet terugkomt.

Een beetje jeugdboek heeft tegenwoordig wel wat magie in zich. En terecht, want wat is er nou leuker dan de magische wereld? Het lijkt wel of magie altijd kan. Er is nog zoveel over te schrijven, dat het niet uitgekauwd aandoet. Hoewel je De Nachtlantaarn kunt scharen onder het genre ‘magische boeken’ voelt dit boek niet meteen magisch aan. Ook als volwassen lezer word je in eerste instantie op het verkeerde been gezet. En blijf je, als het boek uit is, zelfs met vragen achter. Daarmee heeft Lisa Thompson toch wel de utopie onder magische boeken te pakken: een verhaal zo geloofwaardig schrijven, dat je pas later de magie ontdekt.

De Nachtlantaarn van Lisa Thompson draait om vriendschap, het overwinnen van je angst en het vinden van lichtpuntjes in het donker. Hoofdpersoon Nathan wordt dan ook maar weinig bespaard in dit boek. En je voelt vanaf pagina één met hem mee. Nathan is een uiterst aimabele jongen die je meteen in je hart sluit. Hij is niet dom, maar wel voorzichtig. Hij neemt weloverwogen beslissingen, waardoor je ook als (volwassen) lezer het volstrekt logisch vindt dat het verhaal gaat zoals het gaat.

Schrijfster Lisa schreef een ongelooflijk goed boek, doorspekt met spanning, mysterie en humor. En natuurlijk dat vleugje magie waar veel lezers nog steeds op zitten te wachten. De vijf hartjes zijn dan ook meer dan verdiend.

De Nachtlantaarn

1  2  3  4  5

Na haar prachtdebuut De Goudvisjongen komt Lisa Thompson met een tweede boek: De Nachtlantaarn. Haar eerste boek is voor vele prijzen genomineerd en ontvangt in Nederland en Vlaanderen een en al lof.

De elfjarige Nathan vlucht samen met zijn moeder naar een vervallen cottage in de bossen om aan haar vriend te ontsnappen. Wanneer zijn moeder boodschappen gaat halen en niet meer terugkomt, is Nathan bang, alleen en met niets anders dan het donker. Troost komt uit een onverwachte hoek - een mysterieus meisje dat raadsels uit het verleden wil oplossen en een oude, verloren gewaande vriend. Zal Nathan de moed vinden om zijn problemen van het heden en het verleden te overwinnen?

Een verhaal vol angst en hoop, eenzaamheid en vriendschap. Hartverwarmende personages en een prangend mysterie dat je de pagina's sneller doet omslaan.