Recensie: Gezichten van glas RECENSIE

Recensie: Gezichten van glas – Michiel Lieuwma

“Hij wilde niet leven in een wereld van glas, een wereld waarin anderen bedachten welke rol je moest spelen.”

In Gezichten van glas, geschreven door Michiel Lieuwma, lezen we de verhalen van drie personen.

Debora trekt bij haar half broer Gilbert in als ze haar man verlaten heeft. Ze was samen met haar man naar Afrika vertrokken om daar als vrijwilligers te gaan werken voor Artsen zonder grenzen. Gilbert is een cabaretier en we lezen zijn zoektocht naar scenes voor zijn shows. Daarnaast woont Jonathan bij hun in huis, hij is een kunstenaar die verschillende ontwerpen aan het licht brengt. Wat zijn de overeenkomsten tussen de drie bewoners? Wie is te vertrouwen en wie heeft een gezicht van glas?

Het verhaal begint met een leuke omschrijving van de hereniging tussen Debora en haar half broer Gilbert. Daarna wordt het verhaal erg traag vertelt. Je krijgt van elke personage de voorgeschiedenis te lezen. Het werk van alle drie wordt uitgebreid beschreven. Daardoor krijg je een beeld van hoe de personages zich moeten voelen en waar ze zich voornamelijk mee bezig houden.

Michiel Lieuwma laat ons lang wachten voordat het verhaal duidelijkheid krijgt. Wat wil hij ons nu door deze personen laten vertellen? Uiteindelijk wordt het verhaal uit het hier en nu vertelt en kom je beter in het verhaal.

Je raakt iets meer betrokken bij de hoofdpersonen en gaat je afvragen hoe het verder zal gaan. Je krijgt goed te lezen over wat de hoofdpersonen bezig houden, maar de personages zelf zijn niet helemaal duidelijk vorm gegeven. Aan het eind van het verhaal heb je niet het idee dat je de personen eigen gemaakt hebt. Het blijft abstract, waar de schrijver misschien een doel mee heeft?

Michiel Lieuwma is schrijver en theatermaker. Hij debuteerde in 2015 met Paaltje aan de horizon. Gezichten van glas is zijn tweede roman.

Gezichten van glas is een boek wat veel diepgang heeft in de verschillende beroepenwerelden. Misschien als je meer raakvlakken met de kunst hebt, dat je eerder in het verhaal komt, maar ik was erg snel afgeleid.

Aan het eind van het boek komt er meer schwung in het verhaal en leef je mee met de personages. Je bent benieuwd hoe de verhalen samen komen en wat de hoofdpersonen van plan zijn.

Er komen verschillende bekende mensen voor in het verhaal wat enigszins bekendheid geeft, maar soms is het nut van het noemen van deze namen niet duidelijk.

Gezichten van glas is qua taal niet moeilijk om te lezen, maar toch is het erg lastig om in het verhaal te komen. De geschiedenis van de personen worden duidelijk beschreven, waardoor je een duidelijk beeld hebt van de achtergrond van de drie hoofdpersonen. Het is lang onduidelijk waar het verhaal naar toe gaat, maar het einde is wel weer verrassend en leuk beschreven.

Gezichten van glas

1  2  3  4  5

Een idealiste, een cabaretier en een kunstenaar wonen noodgedwongen tijdelijk in hetzelfde huis. Ze staan op een kruispunt in hun leven. Debora is gedesillusioneerd uit Afrika teruggekeerd en zoekt een nieuw doel, Gilbert worstelt krampachtig met zijn oudejaarsshow en Jonathan heeft de hiërarchische kunstmarkt de rug toegekeerd om op zolder te verdwijnen in zijn eigen werk. Alle drie zoeken ze naar nieuwe manieren om een betekenisvolle bijdrage aan de wereld te kunnen leveren. Maar is het huis wel groot genoeg om onderdak te bieden aan hun verschillende en soms strijdige strategieën?

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk