Recensie: De tunnels RECENSIE

Recensie: De tunnels – Dave Eggers

In het boek De tunnels volgen we twaalfjarige Graniet Bloempjes, ook wel Gran zoals hij zichzelf liever noemt. Samen met zijn ouders en zusje verhuist Gran naar het kleine plaatsje Carrousel, waar de familie van Gran een huisje bezit. Gran komt er via zijn klasgenootje Catalina Catalan achter dat niks is wat het lijkt en de grond onder je voeten niet gemaakt is van aarde en steen, maar bestaat uit honderden tunnels. Tijdens het volgen van Catalina ziet Gran dat ze een deurkruk in de aarde duwt en vervolgens een ondergrondse wereld opent. Hij is vastbesloten om haar te helpen met wat ze dan ook maar van plan is, maar wat doet Catalina eigenlijk in die tunnels? Kan Gran haar wel helpen?

Je leest het verhaal vooral vanuit Gran Bloempjes, maar heel af en toe neemt de verteller van het verhaal ook het woord, wat een aangenaam en verrassend effect heeft. Gran is een onzekere, beetje eenzame jongen en eigenlijk is hij op school onopvallend en onzichtbaar voor de rest van de leerlingen. Doordat je dit verhaal leest vanuit Gran, weet je wat hij denkt en voelt en daardoor kun je je goed inleven in hem. Daardoor merk je ook dat hij een erg lieve jongen is en in sommige situaties ook erg aandoenlijk. Naarmate het verhaal vordert merk je dat hij een stuk stoerder en ook dapperder aan het worden is.

Naast Gran is in De tunnels een grote rol weggelegd voor Catalina Catalan. Zij is een opener en kan door middel van een deurkruk de ondergrondse wereld openen. In het begin is het heel mysterieus wat ze nu precies in de tunnels doet, wel merk je meteen dat ze geen kwaad in de zin heeft. Ze is in het begin van het verhaal eigenlijk helemaal niet zo’n aardig meisje. Ze plaatst hier en daar best wel wat scherpe opmerkingen met een toon die erg bazig en minachtend is. Als ze eenmaal door heeft dat Gran haar geheim kent en het goed bedoeld door haar te willen helpen, draait ze steeds stukje bij stukje een beetje meer bij en ontstaat er een soort van vreemde hechte vriendschap. Catalina is vooral een erg moedig en stoer meisje die nergens gras over laat groeien en Gran kijkt best wel een beetje tegen haar op.

Iets wat meteen opvalt na een aantal pagina’s is dat het verhaal hele korte hoofdstukken heeft. Daardoor vlieg je wel echt door het verhaal heen. Daarnaast zit het boek van voor tot achter helemaal vol met zwartepen tekeningen van illustrator Aaron Renier. Kleine, maar ook hele grote afbeeldingen van wel twee pagina’s, die het verhaal echt aanvullen waar nodig is. Ook voor kinderen met een minder grote concentratieboog is dit natuurlijk ideaal, fijn plaatjes kijken tussendoor en geen ellelange hoofdstukken en enorme hoeveelheden lettertjes achter elkaar.

Dan heb je in het verhaal ook nog iets dat ze de holtes noemen. Dit is een soort ondergrondse wervelwind die door de tunnels zwerft en die ervoor zorgt dat de tunnels instorten en onstabiel worden. Deze stukje zorgen echt voor de spanning in het verhaal en je wil maar door lezen, gewoon om te weten wat deze holtes nu precies van plan zijn. Het boek De tunnels zit daarnaast vol met verrassende wendingen, er gebeuren vreemde en mysterieuze dingen, het is fantasievol, spannend en avontuurlijk tegelijk. Wel laat het verhaal wat losse eindjes open en laat de auteur Dave Eggers ook wel wat dingen aan de verbeelding van de lezer zelf over.

De schrijfstijl van Dave Eggers is enorm vlot, hier en daar grappig maar bovenal kindvriendelijk. Het verhaal is soms wat raar en vreemd, maar wel gewoon makkelijk te volgen voor kinderen. Wel is het hebben van een rijke fantasie echt een must. Ondanks dat het verhaal kinderlijk is, zijn er wel een paar wijze lessen en mooie boodschappen in verwerkt. Hoe slecht en uitzichtloos een situatie soms ook is, hou hoop dat het goed komt en blijf positief.

Kortom, De tunnels is een avontuurlijk, fantasierijk, spannend en mysterieus verhaal aangevuld met prachtige tekeningen. Het verhaal is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 9.

Eerder schreef de bestsellerauteur Dave Eggers al de boeken De cirkel en Wat is de wat.

Recensie: De tunnels – Dave Eggers

De tunnels

1  2  3  4  5

Ontdek een ondergrondse wereld vol tunnels en mysterie in dit avontuurlijke jeugdboek van bestsellerauteur Dave Eggers.

Wat als niks is wat het lijkt? Wat als de grond onder je voeten niet gemaakt is van aarde en steen maar bestaat uit honderden tunnels en gangen? Wat als er mysterieuze krachten rondwaren in deze tunnels, recht onder je voeten, terwijl jij nietsvermoedend in de klas zit of rustig een banaan eet?

Wat als het aan twee kinderen is om deze krachten te stoppen? Hoe zou het voelen als je weet dat het lot van een heel dorp op jouw schouders rust?

De twaalfjarige Gran Framboos staat op het punt om daarachter te komen.

Als Grans vriendin Catalina Catalan een zilveren handgreep in een heuvel duwt en vervolgens een ondergrondse wereld opent, weet Gran meteen dat ze een bijzonder en moedig persoon is en dat hij geen andere keus heeft dan haar te volgen en haar te helpen met het redden van het dorp (en de wereld).

Met een klein beetje geluk, en wat ondersteuning van oude hockeysticks en lantaarnpalen, zouden Gran en Catalina zomaar de helden van dit verhaal kunnen worden...