Recensie: IKO 2 - Opstand RECENSIE

Recensie: IKO 2: Opstand – Marissa Meyer

Opstand is het tweede deel in de graphic novel serie over de robot IKO en een vervolg op de Lunar Chronicles serie. In dit tweede deel krijgen IKO en haar vrienden te maken met alfa wolf Lysander Steele. Hij dreigt een bloedbad aan te richten op aarde, tenzij Cinder aan zijn eisen voldoet en de genetische manipulaties van de wolven terugkeert. Het is aan IKO en haar vrienden de taak om Steele te stoppen, maar of ze dat gaat lukken…

De Lunar Chronicles is een van de populairste boekenseries van dit moment. Met de graphic novels over IKO keert Marissa Meyer nogmaals terug naar de wereld die ze gecreëerd heeft. Het eerste deel over IKO was geweldig, waardoor de verwachtingen van dit deel hooggespannen waren. Maar Marissa Meyer, koningin van de hervertellingen, weet deze verwachtingen helemaal waar te maken!

Wat meteen opvalt als je Opstand in handen hebt, is de dikte van het boek. Hij is namelijk twee keer zo dik als het eerste deel. Het boek begint met een korte samenvatting over het eerste deel. Dit is voor de lezers erg fijn, want hierdoor hoef je niet eerst het vorige deel te herlezen. Wel is het van belang dat je eerst IKO leest voordat je aan Opstand begint. Het is echt een vervolg erop en zonder het eerste deel zal je als lezer veel niet snappen.

In Opstand komen alle bekende personages uit de eerdere delen van de Lunar Chronicles weer terug. Voor de fans is het een feest van herkenning. Wat door Stephen Gilpin, de tekenaar van het boek, erg knap gedaan is, is dat hij de karakters zo heeft getekend zoals jij als lezer de karakters hebt voorgesteld. Daarnaast zorgt hij er ook voor dat hij de etniciteit van de karakters behoudt, wat erg belangrijk is. De tekeningen zijn ook echt een mooie toevoeging aan het verhaal en het is fantastisch om te zien hoe de karakters waar je in alle boeken over gelezen hebt, nu echt tot werkelijkheid zijn gebracht!

Wat Marissa Meyer erg knap heeft weten te doen in Opstand is dat ze met de minimale tekst die ze heeft, toch een volwaardig verhaal heeft neer weten te zetten. Je leeft, voelt en denkt met IKO en de andere karakters mee. Ze voelen net zo driedimensionaal aan als in een ‘echt’ boek. Dit komt natuurlijk deels doordat we de karakters al uit eerdere delen kennen, maar ook doordat de tekeningen ten dienst staan van het verhaal en niet alles uitgeschreven hoeft te worden.

IKO 2: Opstand is een geweldig vervolg op het eerste deel. Het boek zit vol spanning, actie, humor en romantiek. Als je eenmaal begonnen bent aan het boek, kan je het niet meer wegleggen. Met Opstand lijkt Marissa Meyer het verhaal rondom IKO af te sluiten, maar als het aan mij ligt dan zouden er zeker nog een paar graphic novels mogen komen!

The Lunar Chronicles 8 - IKO. Opstand

1  2  3  4  5

Tweede deel in de graphic novel-serie.

Na een roerige periode lijkt de vrede teruggekeerd op zowel de aarde als de maan. Maar Iko weet wel beter: ze jaagt op losgeslagen genetisch gemanipuleerde wolfsoldaten. Zij zwerven nog steeds rond en lijken gevaarlijker dan ooit. Iko moet daarnaast samenwerken met een knappe lijfwacht die alles haar tegenpool is en haar bovendien laat twijfelen over alles wat ze weet over liefde, loyaliteit en haar eigen menselijkheid.

Met fantastische illustraties van Douglas Holgate wordt de populaire wereld van The Lunar Chronicles op een nieuwe manier tot leven gebracht. IKO is het eerste deel in een graphic novel-serie en gaat verder waar Winter en Alle sterren ophielden.Na een roerige periode lijkt de vrede teruggekeerd op zowel de aarde als de maan. Maar Iko weet wel beter: ze jaagt op losgeslagen genetisch gemanipuleerde wolfsoldaten. Zij zwerven nog steeds rond en lijken gevaarlijker dan ooit.

Iko moet daarnaast samenwerken met een knappe lijfwacht die alles haar tegenpool is en haar bovendien laat twijfelen over alles wat ze weet over liefde, loyaliteit en haar eigen menselijkheid.

Met fantastische illustraties van Douglas Holgate wordt de populaire wereld van The Lunar Chronicles op een nieuwe manier tot leven gebracht.