Recensie: De schoolfabriek RECENSIE

Recensie: De schoolfabriek - Sophie van den Enk en Eva Munnik

De schoolfabriek is dé survivalgids voor ouders met kinderen die (binnenkort) naar de basisschool gaan. Alles wat je als ouder wil en moet weten staat in dit boek van 250 pagina’s. Eigenlijk kun je het bijna een soort van basisschool-bijbel noemen. Je leest er ervaringsverhalen van de auteurs en daarnaast nog een heleboel over andere ouders, adviezen & tips van verschillende deskundigen, juffen en meesters en leuke interviews met een aantal BN’ers (o.a. Ruud de wild, Jandino Asporaat en Bracha van Doesburgh).

Meteen van af het eerste hoofdstuk is De schoolfabriek zo ontzettend herkenbaar. Zo staan er door het boek heen verschillende lijstjes: Types kinderen, types ouders, irritante ouder top 10 enz. Deze lijstjes zijn echt hilarisch en als ouder zie je het ook helemaal voor je. Stiekem weet je nadat je kind eenmaal op de basisschool zit ook precies welk kind waaronder valt en met de ouders is dat precies zo. Iedereen ziet het op het schoolplein gebeuren en in dit boek komt het allemaal mooi samen.

Elke ouder voelt zich weleens onzeker over bepaalde zaken. Doe ik wel genoeg op school? Zou het wel goed gaan met mijn kind? Ziet de juf mijn kind wel staan? Heeft mijn kind wel vriendjes? Als het zindelijk zijn nu maar goed gaat enz. In dit boek gaan ze echt op alles in, je kunt het zo gek niet bedenken of er wordt iets over gezegd. Zo vertellen de auteurs Sophie van den Enk en Eva Munnik hoe het allemaal bij hun verliep, lees je hoe de ervaringen zijn van andere ouders, vertellen deskundige hoe je om kunt gaan met bepaalde situaties en lees je hoe de juffen en meesters hierin staan. Allemaal hele fijne informatie die elke ouder eigenlijk zou moeten lezen en weten.

Leuke en gezellige, maar vooral ook weer enorm veel herkenbare situaties in de interviews met bekende Nederlanders, die gewoon enorm fijn weglezen. Hoe verliep het hele proces van naar de basisschool gaan bij hun? Natuurlijk is het ook gewoon fijn te lezen dat eigenlijk niemand perfect is of het prefect doet. Ook staat er voor de afwisseling wat informatie over andere landen en hoe het hele naar school gaan daar verloopt, erg leuk om eens te lezen en te weten.

Daarnaast vind je gigantisch veel handige weetjes, informatie en tips in De schoolfabriek. Van het kiezen van een school tot hoe herken je luizen en neten maar ook informatie over het speciaal onderwijs en wat dit allemaal inhoud. Ook staat er achterin het boek een basisschoolvocabulaire met uitleg over bijvoorbeeld: wat is AVI lezen, wat is overblijven en de uitleg over de logeerknuffel enz. Aan het einde weet je dus gewoon echt alles! Het laatste hoofdstuk in het boek is een kinderhoofdstuk, speciaal voor je kleuter, hoe leuk! Met o.a. een leuke kleurplaat en een verhaaltje.

De schrijfstijl van de auteurs Sophie van den Enk en Eva Munnik is natuurlijk vooral heel erg informatief maar tegelijkertijd ook ontzettend grappig. Je vliegt door het boek heen gewoon omdat je alles wil weten. Aan het einde denk je bij jezelf dit was nog eens fijne leesstof, elke ouder heeft dus eigenlijk dezelfde problemen en onzekerheden en het komt erop neer dat je gewoon vertrouwen in jezelf moet hebben en natuurlijk in je kleuter!  Natuurlijk ben je wel heel wat informatie rijker en kijk je nu al anders naar juffen en meester als voordat je dit boek las.

Kortom, De schoolfabriek is ECHT dé survivalgids voor ouders met (binnenkort) naar schoolgaande kinderen. Daar is geen woord van gelogen!

Eerder verscheen van dit leuke duo al het boek De melkfabriek (Waarom borstvoeding te gek is en je je niet schuldig hoeft te voelen als het niet lukt).

De schoolfabriek

1  2  3  4  5

Wanneer jouw kleuter naar school gaat, krijgt je leven als ouder een nieuwe dimensie. Je kind krijgt speelafspraakjes, wordt in razend tempo groot en komt thuis met allerlei leuke nieuwe vieze woorden. Als ouder sta je ook opeens dagelijks op het schoolplein en moet je je redden tussen al die andere vaders en moeders. Wat is daar de etiquette eigenlijk en wat doe je als een vriendje tijdens een speelafspraakje vanaf jouw wc roept: "Mama van Magnus, veeg je mijn billen even af?'

Alles wat je als ouder wilt weten over de bassischool staat in De schoolfabriek! Ervaringsverhalen van Sofie en een heleboel andere ouders, adviezen & tips van verschillende deskundigen én de verhalen van hele leuke BN'ers: Bracha van Doesburgh, prinses Laurentien, Jandino Asporaat, Aaf Brandt Corstius en Ruud de Wild. Tot slot is er ook een hoofdstuk speciaal voor je kind, geschreven door de kinderen van Sofie & Eva. Laat die eerste schooldag maar komen.