Recensie: De kleine Odessa - De val van Scribopolis boek 2 RECENSIE

Recensie: De Kleine Odessa. De val van Scribopolis - boek 2 – Peter van Olmen

Odessa keert terug naar Scribopolis, maar de stad is niet meer zoals eerst. De Prins heeft de macht en de stad is vol met bolhoedmannen. Alle boeken worden verbrand en voortaan is er nog maar één boek dat gelezen moet worden: het Rode Boekje. Niemand mag nog andere boeken bezitten en een nieuw boek schrijven is al helemaal verboden.
Odessa is de Ware en is de enige die in Boekus kan schrijven en zo de stad zou kunnen redden. Maar dan moet ze Boekus wel eerst zien te vinden. Zal het Odessa lukken om Scribopolis voor de totale ondergang te behoeden?

De val van Scribopolis - boek 2 is het vierde boek in De Kleine Odessa-trilogie, geschreven door Peter van Olmen. Het derde deel is dus opgesplitst in twee boeken. De delen zijn niet los van elkaar te lezen en je moet ze echt in de juiste volgorde lezen. Personages en termen zoals de bolhoedmannen, Boekus, en Berta zijn in de vorige delen uitgebreid geïntroduceerd en worden dus bekend verondersteld. Gelukkig bevat het boek achterin wel weer een lijst met personages en de basis uitleg van de gebruikte termen, voor als je je geheugen even wilt opfrissen.

Odessa moet zichzelf in dit deel vaak verdedigen. Vrijwel iedereen denkt namelijk dat zij de oorzaak is van alle ellende, Boekus heeft gestolen, en dat ze samenwerkt met de Prins. Ze wordt geregeld gevangengenomen en om weer te ontsnappen moet ze soms ook flink liegen. Odessa krijgt bovendien niet veel hulp, want helaas is er deze keer geen leuke sidekick zoals superfan Nina of de hilarische kanarie Lode A. Odessa is de Ware en moet het zelf oplossen. Dankzij haar slimheid en haar stoere schoenen met  uitklapbare skeelerwieltjes weet ze steeds weer uit de gevaarlijke situaties te ontkomen.

Ook in dit deel hebben weer veel bekende auteurs en personages een rol. Shakespeare, Kafka en Dostojevski blijven zich verzetten tegen de heerschappij van de bolhoedmannen. En het personage Tybalt heeft opnieuw niet veel vertrouwen in Odessa, en houdt haar scherp in de gaten. Ondertussen heeft Stulo zich opgeworpen als hulpje van de Prins. Hij helpt mee om de ideeën van het Rode Boekje verspreiden:

‘Stulo stak het Rode Boekje opnieuw de hoogte in. “Maar de waarheid zal zegevieren. Weg met de fantasie! Weg met de poëzie! Weg met het schrijven!”’

Peter Van Olmen neemt ruim de tijd om de penibele situatie van Scribopolis te beschrijven. Daardoor komt het verhaal ietwat traag op gang, maar is het wel duidelijk hoe ernstig de situatie is. Er is geen vrijheid meer en het zal elke boekliefhebber pijn doen om te lezen over alle boeken die verbrand worden.

De schrijfstijl is heel vlot en het blijft goed leesbaar. Er wordt soms wat veel herhaald, maar daardoor blijft het ook voor de jonge lezer goed te volgen. De val van Scribopolis - boek 2 is opgedeeld in 5 delen en bestaat uit korte hoofdstukken. Er zit weer heerlijk veel humor in; zo blijft Odessa Peter Van Olmen stug ‘Peter Van Mormel’ noemen. Ook zit er af en toe een mooie boodschap in het boek zoals: ‘De pen is machtiger dan het zwaard’.

De val van Scribopolis - boek 2 van Peter Van Olmen is een spannend slot van een heerlijke boekenreeks. Ideaal voor fanatieke jonge lezers of oudere lezers met liefde voor boeken en klassiekers. Hopelijk weet de reeks ook veel nieuwe boekenliefhebbers te enthousiasmeren. Een ding is zeker: de liefde voor schrijven en lezen spat van deze reeks af!

De kleine Odessa 3 - De val van Scribopolis Boek 2

1  2  3  4  5

Wanneer Odessa eindelijk terugkeert in Scribopolis, is de stad onherroepelijk veranderd. De Prins houdt de inwoners genadeloos in zijn greep. Bolhoedmannen bevolken de straten. Een wolk van vuur en as hangt over de stad. Odessa vreest dat Mabarak haar opnieuw verraden heeft. Ze heeft haar vader uit de boekenwereld helpen ontsnappen maar vreest nu dat hij met een leger van monsters en schurken Scribopolis zal vernietigen. De Prins heeft Scribopolis de eerste slag toegebracht. Zal Mabarak haar de genadeslag geven? En zij is de enige die de stad kan redden. Zij is de Ware. Met Boekus kan ze alles ongedaan maken. Maar Boekus is verloren. Ondertussen zit Tybalt haar als een bloedhond achterna, vastbesloten te bewijzen dat de val van Scribopolis haar schuld is.

De kleine Odessa is een verhaal waarin de lezer nieuwe monsters en oude vrienden ontmoet, en wie weet, misschien wel Odessa zelf. De kleine Odessa is ook een verhaal over de kracht van boeken. Maar vooral, een verhaal over de prijs die je moet betalen om een heldin te zijn.