Recensie: De zomer dat alles anders werd RECENSIE

Recensie: De zomer dat alles anders – Susan Wiggs

Na het verlies van haar echtgenoot Jace is Camille veranderd. Waar ze vroeger stoer, onverschrokken en levenslustig was, is ze nu min of meer het tegenovergestelde. Vroeger kende ze geen angst, maar door het overlijden van haar man is ze nu overweldigd door angst. Ze is gestopt met reizen, met haar hobby’s, en ook de liefde heeft ze afgezworen. Het is meer overleven dan leven voor haar. Uiteraard is dat haar goed recht, alleen komt Camille steeds meer tot het besef dat ze ook haar tienerdochter Julie tegenhoudt in haar ontwikkeling… Dat besef, in combinatie met oude vondsten van haar vader, zorgt ervoor dat Camille zich heel langzaam weer durft open te stellen voor alles wat het leven te bieden heeft. Wie weet zelfs voor de liefde!

Wat je van een boek vindt, hangt natuurlijk erg samen met wat je ervan verwacht. En met wat je smaak is, qua leesvoer. De zomer dat alles anders werd is beslist geen chicklit. De typische chicklit-ingrediënten waaronder luchtigheid, humor en zelfspot, ontbreken in dit boek. Ik zou De zomer dat alles anders werd eerder omschrijven als een wat zwaarmoedige familieroman met een grote focus  op het verleden. De schrijfstijl laat zich het beste benoemen als beklemmend en dramatisch. Met onderwerpen als rouw, trauma, een complexe familiegeschiedenis, angst, loslaten, verdriet en een puberende dochter is dat ergens ook wel logisch. Het historische aspect van dit boek is iets waarvan je moet houden. Het verhaal wordt weggezet als feelgood-verhaal, maar als lezer ga je je van dit boek nou niet direct opgewekter voelen.

De boog kan niet altijd gespannen zijn, volgens de welbekende uitdrukking. Maar de spanningsboog van dit boek was echt te weinig gespannen. De zomer dat alles anders werd laat zich makkelijk wegleggen en grijpt je nergens echt.  Je wordt niet meegesleurd in het verhaal, ondanks de vele vragen over het verleden die ontstaan door oude foto’s en spullen. In met name de tweede helft van het boek wordt wel gewerkt met cliffhangers, maar niet van het kaliber dat je tot twee uur ’s nachts wilt blijven doorlezen. Susan Wiggs is daarentegen wél heel goed in het beschrijven van de omgeving en het neerzetten van de karakters van de personages. Daardoor lukt het je als lezer heel goed om mee te leven met de personages en om de plekken waar ze zich bevinden, voor je te zien. Wel viel het op dat Camille, ondanks dat ze zegt geen relaties te kunnen aangaan vanwege haar verdriet, in de afgelopen jaren wel allerlei dates en vriendjes heeft gehad en relatief makkelijk knikkende knieën krijgt bij hoogleraar Finn. Dat levert je als lezer wel vraagtekens op.

In De zomer dat alles anders werd lopen in feite vier verhaallijnen door elkaar. Het verhaal van Camille natuurlijk, dat van haar vader Henry, van haar dochter Julie en van Finn. Toch is dat nergens verwarrend en blijft het overzichtelijk en goed te volgen. Lezers die iets met fotografie hebben, zullen zich beslist aangesproken voelen door dit boek. Fotografie speelt een grote rol in het hele verhaal. Ook vind je her en der quotes over fotografie.

De zomer dat alles anders werd

1  2  3  4  5

Vijf jaar geleden is Camilles echtgenoot door een ongeluk overleden. Sindsdien doet Camille haar uiterste best om op de been te blijven en hun dochter alleen op te voeden, en dat lukt best aardig. Maar dat is dan ook het enige wat ze doet, want Camille neemt geen enkel risico meer. Ze begint niet aan nieuwe relaties, reist niet meer... Zo houdt ze haar leven veilig en overzichtelijk.

Tot haar vader, oorspronkelijk een Fransman, komt aanzetten met een kist vol oude spullen en foto's die hem uit Frankrijk is opgestuurd. De foto's roepen veel vragen op over het verleden, en hij wil niets liever dan in de zomer
    terugkeren naar zijn geboorteplaats - mét Camille en haar dochter. Maar durft Camille haar veilige leventje wel los te laten?