Recensie: De hot daddy list RECENSIE

Recensie: De hot daddy list – Madelein Kerseboom

In De hot daddy list volgen we buitenschoolse opvang leidster Alice. Alice heeft op BSO het speelparadijs een hele leuke kleutergroep en gezellige collega’s: Arie, die op mannen valt en last heeft van bindingsangst, en Kiki de spontane, vrijgevochten vrijgezel. In het werk zijn de collega’s heel serieus maar onderling hebben ze als grapje de hot daddy list opgesteld, een lijst van de leukste papa’s van de BSO. Alice heeft het allemaal prima voor elkaar, ze heeft een leuke baan, lieve collega’s, fijne vriendinnen waar ze altijd bij terecht kan en in haar relatie met Daan is ze ook erg gelukkig. Daan en Alice zijn samen toe aan de volgende stap in hun relatie en dus zijn ze op zoek naar een koophuis voor hen samen. Maar dan zet een onverwachte gebeurtenis haar leven volledig op zijn kop.

Als een boek de titel draagt De hot daddy list, verwacht je vooral een grappige, misschien zelfs hilarische en luchtige feelgood roman. Niks is minder waar, ook al begint het verhaal heel rustig en leer je Alice en haar leven eerst iets beter kennen, na een tijdje merk je al dat dit boek zoveel meer is dan alleen een lijst van knappe papa’s. De top drie van Kikki, Arie en Alice zorgt zeker wel voor de nodige luchtige en grappige situaties maar dit verhaal raakt je zeker ook in je hart. Het verhaal is geschreven vanuit Alice en alles wat ze voelt en denkt krijg je mee, waardoor je je vooral in haar heel erg goed kunt inleven. Ze is een fijne en lieve vrouw met haar hart op de juiste plek. Ze heeft het niet altijd even makkelijk gehad en door de gebeurtenissen die zich afspelen komt ook alles rondom het overlijden van haar vader jaren geleden naar buiten toe.

Het verhaal heeft als rode draad best wel een heftig thema erdoorheen lopen. Als ouder kun je je daar misschien nog net iets beter in inleven, al zal het niemand in zijn koude kleren gaan zitten wat er allemaal gebeurd. De hot daddy list is echt zo’n verhaal dat je nog lang bij je zal blijven dragen.

Madelein Kerseboom haar schrijfstijl is erg mooi, beeldend, hier en daar grappig maar ook af en toe serieus. Er zat een hele mooie balans tussen deze twee uiterste. Het verhaal leest heel makkelijk en vlot weg, je vliegt echt door de pagina’s heen. Halverwege het verhaal is er gekozen om een jaar vooruit te springen, wat onverwachts was, maar het verhaal absoluut goed deed. Als er was gekozen om op dit moment in het verhaal te blijven hangen, had het verhaal saai en eentonig geworden. Door een aantal flashbacks kom je alsnog genoeg te weten over het jaar dat nu vooruit gesprongen is.

Wat ook erg mooi is aan het verhaal waren toch wel de verschillende vriendschappen. Zowel de vriendschap met haar collega’s van de BSO in Utrecht als de vriendschap met haar jeugdvriendinnen uit Den Helder, Julia en Lize. Iedereen is er voor Alice en ook al spreken of zien ze elkaar niet elke dag, je merkt dat er altijd iemand is waar ze op terug kan vallen. Dit maakt het verhaal natuurlijk ook wel weer tot een ultieme feelgood. Het is hier en daar zeker voorspelbaar, maar dit verhaal zal je ook zo hier en daar nog wel eens kunnen gaan verrassen.

Kortom, dit debuut van Madelein Kerseboom, De hot daddy list, is absoluut verrassend. Het is grappig maar tegelijk ook best wel heel serieus, maar het is zeker een prachtige feelgood roman. Hopelijk volgen er vele meer!

De Hot Daddy List

1  2  3  4  5

Alice werkt met veel plezier als leidster op de buitenschoolse opvang. Ze heeft een leuke kleutergroep en gezellige collega's: Arie, die op mannen valt en last heeft van bindingsangst, en Kiki, een vrijgevochten vrijgezel. Met z'n drieën bespreken ze veelvuldig hun favoriete onderwerp, de Hot Daddy List, een zelfbedachte "lijst' met de leukste papa's van de bso. Met stip op nummer 1 staat John, de knappe vader van de vierjarige Sara.
    Niet alleen in haar werk, maar ook in de relatie met haar vriend Daan is Alice heel gelukkig. Drie jaar geleden is ze ingetrokken in zijn huurappartement in Utrecht en nu zijn ze op zoek naar een koophuis van hen samen. Alice waant zich in een perfecte wereld. Maar dan zet een onverwachte gebeurtenis haar leven volledig op z'n kop.