Recensie: Op het einde gaan ze allebei dood RECENSIE

Recensie: Op het einde gaan ze allebei dood – Adam Silvera

Wat doe je met je dag wanneer je weet dat je ergens vandaag dood gaat? Hoe vind je nog vreugde of sluit je je leven goed af? In Op het einde gaan ze allebei dood volg je Mateo en Rufus. Een angstige loner en een stoere krachtpatser. Twee jongens die elkaar waarschijnlijk nooit ontmoet zouden hebben maar nu verbonden zijn door hetzelfde lot. Ergens vandaag gaan ze dood. In dit wat zwarte maar ook ontroerende boek zie je groei, acceptatie, rouw en vreugde. Je ziet wat er kan gebeuren wanneer je het leven meer bewust leeft in plaats van vast te zitten in routine.

Adam Silvera schrijft over een wereld die anders is dan de onze maar ook erg dichtbij komt. Wat er speelt zou ons allemaal kunnen overkomen. Zoals elk goed boek zorgt het voor een verandering in je gevoel en gaan je gedachten andere kanten op dan normaal gesproken. Je moet er van houden om dit morbide onderwerp prominent in je dag te hebben. De echte filosofen zullen het heerlijk vinden om na te denken over de impact van, en ethische vraagstukken die, voortkomen uit weten wanneer je dood gaat. Wat doet dat met het zorgsysteem en welke marketing mogelijkheden zijn er dan? Op het einde gaan ze allebei dood is óf wel iets voor je of echt totaal niet. Het is ook geen boek dat je nog een keer open slaat. Toch staat vast dat het een verassend boek is en net anders in elkaar zit dan veel andere boeken.

De hoofdstukken zijn vrij kort en geschreven vanuit het perspectief van verschillende personen. Dit zorgt dat de leessnelheid hoog ligt. Op het einde gaan ze allebei dood is geen literair hoogstandje waarin Adam Silvera heeft geprobeerd om je omver te blazen met zijn taalkundige creativiteit. Eerder reflecteert de stijl de down-to-earth waarheid van dit boek, we gaan allemaal dood. De zwart witte kaft sluit daar perfect bij aan. Hoewel het vrij simpel is geschreven is het mysterie van de Death-Cast, de mensen die je bellen omdat je dood gaat, heel realistisch. Je wil snappen wat daar gebeurd, hoe ze weten dat je dood gaat. Het mysterie is een leuke, maar onbevredigende, aanvulling in een boek wat vooral gaat over relaties tussen mensen.

De karakters zijn leuk bedacht en je ervaart sympathie voor ze. Het zijn meerdimensionale personages waar je een band mee krijgt en een mooie laatste dag gunt. Dit is ook juist de reden dat je het hele boek door denkt: nee, ze mogen niet dood! Het is daarnaast verfrissend om niet te lezen over de standaard jongen-meisje romantische relatie maar over twee jongens. Alle karakters in het boek verwijzen duidelijk naar deze twee en staan op een bepaalde manier in contact met hen.

Dit boek van Adam Silvera krijgt vrijwel uitsluitend positieve recensies. Ook dit is er weer een. Een verrassend boek voor reflectieve mensen die het zwarte karakter kunnen hebben.

Op het einde gaan ze allebei dood

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Iets na middernacht krijgt Mateo een telefoontje. Het is Death-Cast, de organisatie die mensen inlicht dat ze binnen 24 uur zullen sterven. Ook Rufus wordt gebeld. De twee kennen elkaar niet, maar sluiten vriendschap tijdens hun End Day. Ze beslissen samen nog een laatste avontuur te beleven, een onvergetelijke dag die hun beider levens voor altijd zal veranderen. Maar maak je geen illusies: op het einde gaan ze allebei dood.