Recensie: De dag van de doden RECENSIE

Recensie: De dag van de Doden – Nicci French

Naarmate de week vorderde, leefden we elk jaar weer mee met de intrigerende en geheimzinnige Frieda Klein. De voorgaande titels uit de serie over deze bijzondere vrouw correspondeerde met een dag van de week. De dag van de Doden is eigenlijk het eerste boek, dat deze lijn niet volgt. Betekent dit dat Nicci French Frieda klein eindelijk haar welverdiende rust gunt?

De bladeren vallen van de bomen en in Londen waart een seriemoordenaar rond. In een winkelstraat in het noorden van de stad crasht een op hol geslagen auto, de man achter het stuur blijkt al een week eerder te zijn vermoord. Op Hampstead Heath brandt een vuurstapel, in de vlammen ligt het volgende slachtoffer.
Het aantal doden neemt snel toe, maar het politieonderzoek loopt vast: het is duidelijk dat de dader een spel speelt. Voor deze onconventionele moordenaar dient elk lijk slechts als boodschap aan één vrouw. Psychoanalytica Frieda Klein is namelijk ondergedoken, en iemand is naar haar op zoek. Wanneer het duel tussen Frieda en haar aartsvijand Dean Reeve uiteindelijk zijn climax bereikt, kan slechts één van hen het overleven…

Waarbij de titels corresponderen met de afzonderlijke dagen van de week, wordt Frieda Klein al acht jaar lang achtervolgd door Dean Reeve. In de De dag van de doden gaat ze voor het laatst de confrontatie met hem aan. Dit besef sijpelt door in elke letter die het boek rijk is. Het gehele verhaal bevat elementen die opbouwen tot de laatste confrontatie van Frieda met seriemoordenaar Dean Reeve. In feite hebben ze beiden maar één doel; voor altijd van de ander verlost zijn. Dit maakt dat het verhaal goed opgebouwd wordt qua spanning en vlot wegleest.

De meeste personages zijn al bekend van voorgaande delen, wat maakt dat het verhaal voelt als een warm bad. Een oude bekende van Frieda heeft in De dag van de Doden juist nog een verrassende rol. Een nieuw personage dat geïntroduceerd wordt is Lola, en zij geeft een interessante twist aan het verhaal. Zij maakt ook dat het verhaal onvoorspelbaar is, en de lezer wordt een lange tijd op het verkeerde been gezet. Ook de uiteindelijke confrontatie blijft wazig tot de allerlaatste bladzijde.

Het slot van De Dag van de Doden is niet alleen een einde van een literaire thriller, maar ook een conclusie van één van de meest indrukwekkende reeksen die Nicci French geschreven heeft. Het is zeker ook een waardig slot en maakt de lezer nieuwsgierig naar de nieuwe wegen die dit auteur duo nu kan inslaan. Frieda Klein heeft namelijk door de verschillende delen en vooral in het laatste deel een indrukwekkende ontwikkeling doorgemaakt. Wij zijn heel nieuwsgierig of de auteurs in hun volgende boeken opnieuw zo’n memorabel personage zullen scheppen.

Concluderend is De dag van de Doden een indrukwekkend slot van de reeks over Frieda Klein. Vanaf de eerste pagina’s is het duidelijk dat er toegewerkt wordt naar een groots einde. Maar het boek blijft tot het eind verrassend en onvoorspelbaar.

De dag van de doden

1  2  3  4  5

"De dag van de doden' is het achtste en laatste deel in de spannende Frieda Klein-serie van Nicci French.

Al acht jaar lang wordt Frieda Klein achtervolgd door Dean Reeve. In de literaire thriller "De dag van de doden' gaat ze voor het laatst de confrontatie met hem aan. De Frieda Klein-reeks van Nicci French is een van de bestverkochte thrillerseries van Nederland.