Recensie: Zeg dat je van mij bent RECENSIE

Recensie: Zeg dat je van mij bent - Elisabeth Norebäck

Toen de jonge Stella en haar vriend Daniel op vakantie gingen met hun dochtertje, verdween het meisje spoorloos. Twintig jaar later heeft Stella een praktijk opgezet als psychotherapeute. Wanneer Isabelle bij haar een afspraak maakt, raakt Stella ervan overtuigd dat zij haar vermiste dochter Alice is. Het is echter niet de eerste keer dat Stella denkt haar dochter te hebben gevonden, toch probeert iemand te voorkomen dat Isabelle en Stella een band ontwikkelen. Langzaam maar zeker beginnen zowel Stella als Isabelle te twijfelen aan haar herinneringen.

Zeg dat je van mij bent is het debuut van de Zweedse Elisabeth Norebäck. Het boek werd in recordtijd aan meer dan twintig verschillende landen verkocht en maakte van Norebäck in één klap ontegensprekelijk een auteur die het verdient om in het oog te worden gehouden.

Wat maakt dit boek de moeite waard? Om te beginnen speelt het verhaal met thema’s als rouw, schuld en obsessie. Het verlies van een kind en de emoties die daaruit voort komen weten de lezer te raken, het is de nachtmerrie van elke moeder. Daarnaast roepen de verdwijning en de ontmoeting tussen Isabelle en Stella een hoop vragen op die slechts langzaam beantwoord worden. Doorheen de plot heerst een beklemmende en verwarrende sfeer die dwingt tot verder lezen.

Het verhaal wordt verteld vanuit drie verschillende standpunten. Uiteraard komen Stella en Isabelle aan het woord, maar ook Kerstin, de moeder van Isabelle, doet haar duit in het zakje. Stella komt als hoofdpersonage het sterkst naar voren en haar verleden speelt een rol in de geloofwaardigheid van haar verhaal. Zeg dat je van mij bent dwingt een oordeel af over de personages, maar vraagt uiteindelijk ook om dat te herzien. Auteur Elisabeth Norebäck houdt de spanning vast door haar lezers op het verkeerde been te zetten, al had ze de waarheid nog net iets langer mogen bewaren.

Flashbacks naar het verleden zorgen voor betrokkenheid en creëren een band met Stella. Wanneer zij twijfelt aan de gebeurtenissen, doet de lezer dat ook. Het tempo van het verhaal wordt mede bepaalt door de korte hoofdstukken. Norebäck heeft een stevige plot uitgewerkt en door er andere vreemde gebeurtenissen, zoals het overlijdensbericht dat Stella ontvangt, in te verwerken, is het niet duidelijk waar de bedreiging die Stella voelt precies vandaan komt.

Zeg dat je van mij bent is een fijne thriller die de nadruk legt op de psychologie van de hoofdpersonages en vooral onderhuids op de lezer in zal werken. Het boek sleurt de lezer mee en al is de afwikkeling niet super verrassend, toch is het moeilijk om te stoppen met lezen. Daaraan kan schrijftalent worden herkend.

Zeg dat je van mij bent

1  2  3  4  5

Tijdens een vakantie twintig jaar geleden verdween Alice, de dochter van psychotherapeute Stella Widstrand, maar haar lichaam is nooit gevonden. Als op een dag een nieuwe cliënte zich bij haar praktijk meldt, weet Stella zeker dat deze Isabelle haar verdwenen dochter Alice is. Ze doet er alles aan om Isabelle ervan te overtuigen dat ze moeder en dochter zijn. Maar dit is niet de eerste keer dat Stella haar dochter 'terugvindt'. De vorige keer dat dat gebeurde, werd ze gedwongen opgenomen in een kliniek. Tegelijkertijd probeert iemand koste wat het kost te voorkomen dat Isabelle en zij een band krijgen. Langzaam maar zeker beginnen Stella en Isabelle te twijfelen aan hun herinneringen, hun geheugen en hun identiteit.
    Hoe ver is Stella bereid te gaan om haar dochter terug te krijgen?