Recensie: President vermist RECENSIE

Recensie: President vermist – James Patterson & Bill Clinton

Dat een ex-president, die voornamelijk bekendheid genoot van het welbekende 'I did not have sexual relations with that woman', als co-auteur van een thriller ten tonele verscheen, zorgde ervoor dat er enig scepticisme optrad. Vanzelfsprekend is deze uitspraak van niemand minder dan Bill Clinton, die van 1993 tot 2011 werkzaam was als de 42e president van Amerika. James Patterson is een geprezen auteur en heeft al menigmaal prijzen mogen ontvangen voor zijn spannende boeken. Samen besloten Clinton en Patterson hun krachten te bundelen en President Vermist te schrijven. Een excentrieke combinatie die eigenlijk alleen daarom al vraagt om gelezen te worden.

De titel is enigszins verwarrend, omdat het doet vermoeden dat het een zoektocht naar de president van Amerika bevat. Gelukkig is President Vermist een stuk ingenieuzer en heeft de verklarende titel een kleinere rol dat je in eerste instantie zou denken. De roman draait om president Jonathan Lincoln Duncan en gaat over het huidige Amerika, waar het land wordt getroffen door een digitaal virus. Het virus is nog slapend, maar heeft verwoestende krachten zodra het geactiveerd wordt. Zo ernstig, dat het welvarende Amerika in één klap in een derdewereldland kan veranderen. Taak voor het Witte Huis  om het virus te vernietigen. Zal het ze lukken?

De taakverdeling in het Witte Huis en alle rompslomp die bij het presidentschap komen kijken, worden gedetailleerd omschreven. Hierdoor is vooral de eerste helft van het boek traag te noemen en is de informatie die je tot je krijgt vooral toelichtend. Er wordt weinig weggelaten: de taakverdeling in het Witte Huis tot aan de gedachtes van de medewerkers worden tot in de puntjes uitgelegd. Maar ook worden de ruimtes van het Witte Huis beeldend in kaart gebracht. Wellicht dat Clinton hiermee zijn stempel op het verhaal drukt. Of dit als interessant of saai geïnterpreteerd zal worden, hangt van de lezer af. De een geniet van de intriges die er plaatsvinden, terwijl een ander meer actie zoekt.

Duncan is een personage dat snel in je hart gesloten kan worden. Hij heeft voor zijn presidentschap veel meegemaakt, waaronder een gijzeling door Irakezen in Desert Storm. Ook zijn leven als president verloopt niet op rolletjes, omdat hij leidt aan een bijzondere bloedziekte en pasgeleden zijn vrouw is verloren aan de gevolgen van kanker. Zijn manier van denken is charmant en het is duidelijk dat het presidentschap hem op het lijf geschreven staat. Alles voor Amerika! Na de bom aan informatie in het boek wordt het thrilleraspect wat naar voren gehaald en begint, onder de hand van James Patterson, het kat- en- muisspel. Ondanks dat het nergens nagelbijtend-spannend wordt en het onderwerp wat vergezocht is, is het toch innovatief en actueel. De schrijfstijl is vlot en soepel en het zal dan ook niet als een verrassing komen dat de filmrechten al verkocht zijn.

President Vermist is een geraffineerd verhaal geworden dat tal van lezers aan de bladzijdes geplakt zal houden en heel wat uurtjes leesplezier in petto heeft. Neem het met een korreltje zout en je zal niet teleurgesteld worden.

President vermist

1  2  3  4  5

Het Witte Huis is de, thuisbasis van de president van de Verenigde Staten, de best bewaakte persoon ter wereld. Hoe is het dan mogelijk dat de Amerikaanse president spoorloos verdwijnt?

President vermist is het adembenemende verhaal over macht waarin de lezer aan den lijve ondervindt hoe het is om de belangrijkste speler in the Oval Office te zijn. Over de duizelingwekkende druk, de hartverscheurende beslissingen, de onbegrensde mogelijkheden en onvoorstelbare macht. President vermist is dé thriller van her jaar, een confrontatie met de duistere dreigingen van vandaag de dag, met de hoogst mogelijke inzet.