Recensie: Het offerveen RECENSIE

Recensie: Het Offerveen – Susanne Jansson

Het verhaal: De jonge biologe Nathalie Ström doet onderzoek in het mysterieuze veengebied rond het dorp van haar jeugd. Hier werden ooit offers gebracht aan goden, en het gerucht gaat dat er mensen spoorloos verdwenen. Dan treft Nathalie na een onheilspellende storm een bewusteloze man aan in het veen, half weggezonken in het drassige land. Even verderop is een twee meter lang graf gegraven. Het lijkt een herhaling van de mensenoffers uit de ijzertijd.

Samen met politiefotograaf Maya Linde probeert Nathalie de gebeurtenissen te verklaren, maar al snel geeft het moeras meer geheimen prijs en blijken de inwoners van het dorp hier op noodlottige wijze bij betrokken te zijn.

Susanne Jansson heeft met de thriller Het Offerveen een meesterlijk debuut gemaakt. Het verhaal wordt op een rustige manier vertelt en door af en toe een speldenprik toe te dienen aan spanning, wordt je geprikkeld om vooral het verhaal te blijven volgen. De uitleg over het veen en over de vegetatie duidt op goed gedegen onderzoek waar je als lezer, mocht je hier nog geen weet van hebben, wegwijs in wordt gemaakt. Nathalie is biologe en is na de gebeurtenissen op haar twaalfde jaar niet meer terug geweest in haar geboortedorp. Ze gaat weer terug om onderzoek te doen in het veen om zo haar proefschrift af te maken. Ze is erg op zichzelf en zou het liefst zo weinig mogelijk mensen op de hoogte willen stellen van haar terugkomst naar het dorp. Wat er precies gebeurd is op haar twaalfde jaar wordt pas laat in het verhaal duidelijk. Wat mooi beschreven wordt in Het Offerveen is de mystiek rondom het veen, de bossen en de meren. De mist die daar gemakkelijk op komt zetten en door de beweging van de wind iets mysterieus krijgt en tevens de prachtige natuur, zoals wij die ook op sommige plaatsen in Nederland kennen.

Susanne Jansson laat ons kennis maken met de fotografe Maya die buiten dat ze fotokunstenaar is, als bijbaantje tevens politiefotograaf is. Door zich te verdiepen in de mysterieuze verhalen die de ronde doen over het dorp, maakt ze kennis met de bewoners die in de omgeving van het veen wonen. De karakters worden buitengewoon goed beschreven in die zin, dat je de mensen die hun leven lang daar wonen voor je ziet. Met al hun gewoontes en eigenaardigheden. Langzaam maar zeker wordt duidelijker wat er precies is gebeurd met Nathalie in haar jeugd, maar je wordt tot het laatste moment hierover in verwarring gebracht. Erg knap gedaan!

Het Offerveen is een zeer goede thriller, waaraan je bij alles merkt dat Susanne Jansson zich erg goed heeft verdiept in de geschiedenis van de rituelen van het offeren wat vroeger werd gedaan. Alsook het gedeelte in het verhaal over kwantumfysica wordt goed en uitgebreid beschreven en zet de lezer aan tot nadenken. Het Offerveen is dan ook een aanrader voor iedereen die van een thrillers houdt met een mysterieus randje!

Het offerveen

1  2  3  4  5

De jonge biologe Nathalie Ström doet onderzoek in het mysterieuze veengebied rond het dorp van haar jeugd. Het veen is omgeven door bossen en meren, waar ooit offers aan de goden zijn begraven, en het gerucht gaat dat hier mensen spoorloos verdwijnen. Dan treft Nathalie na een zware storm een bewusteloze man aan in het veen, half weggezonken in het drassige land. Daar niet ver vandaan is een twee meter lang graf gegraven. Het lijkt bijna een herhaling van de mensenoffers die hier in de ijzertijd plaatshadden.

Samen met politiefotografe Maya probeert Nathalie de gebeurtenissen te verklaren, maar al snel geeft het moeras meer geheimen prijs en blijken de inwoners van het dorp hier op noodlottige wijze bij betrokken te zijn.