Recensie: Weg uit de Peel RECENSIE

Recensie: Weg uit de Peel – Jacques Vriens

Het boek Weg uit de Peel van Jacques Vriens is voor het eerst in het jaar 1997 verschenen en in 2018 bewerkt tot een toneelstuk. Het verhaal gaat over het meisje Janneke dat in het begin van de vorige eeuw samen met haar ouders, haar broers en haar zusje in de Peel woont. Haar oudere broer Nard en haar vader zijn turfstekers en werken lange dagen voor een lage loon. De grootste droom van Janneke is om ooit juf te worden zodat ze weg kan uit de armoedige Peel. Overdag doet ze daarom goed haar best op school, terwijl ze de rest van de dag meehelpt in het huishouden en voor haar kleine broertjes en zusje zorgt. Een hele serie nare gebeurtenissen zorgt er echter voor dat haar droom steeds moeilijker te verwezenlijken is.

Jacques Vriens weet zijn historische verhalen altijd zo mooi en spannend over te brengen. Het laat zien dat geschiedenis ook heel leuk kan zijn in plaats van saai. Dat laat hij ook zien met Weg uit de Peel. Het verhaal is mooi en vermakelijk, maar daarnaast ook erg informatief voor de jongere lezers. Hij vertelt bijvoorbeeld over de armoede in het begin van de vorige eeuw en hoe het voor de kinderen is om in plaats van naar school te gaan thuis of op het land te moeten gaan werken. Als de vader van Janneke gewond raakt op zijn werk, moet het kleine broertje van Janneke namelijk van school af zodat hij het werk van zijn vader kan overnemen. Jacques Vriens laat ook goed de ongelijkheid tussen de rijken en de armen zien, hoe de arme inwoners worden uitgebuit en hoe sommige arbeiders een vakbond beginnen in een poging dit tegen te gaan.

Het verhaal heeft een vlotte en meeslepende schrijfstijl. Je aandacht wordt goed vastgehouden, waardoor je steeds maar verder wil lezen. Als lezer leef je mee met Janneke en hoop je dat ze ooit haar droom waar kan maken en juf kan worden op een school, zodat ze verlost is van de narigheid en armoede in de Peel. Het verhaal bevat gelukkig niet alleen maar narigheid, maar kent ook mooie momenten, bijvoorbeeld wanneer Janneke Willem, de zoon van een stroper, ontmoet en op hem verliefd wordt of wanneer ze even haar zorgen kan vergeten en plezier kan maken op de kermis.

Jacques Vriens heeft met Weg uit de Peel weer een mooi verhaal neergezet over de levensomstandigheden van een jong meisje aan het begin van de vorige eeuw. Het is een vermakelijk verhaal, maar ook erg informatief voor de jongere lezers. Ook zorgt de meeslepende en vlotte schrijfstijl ervoor dat je het boek moeilijk kan neerleggen.

Weg uit de Peel

1  2  3  4  5

Janneke woont samen met haar ouders, broers en zusje in een armoedig huisje in de Peel. Haar broer Nard en haar vader zijn turfstekers. Ze moeten hard werken voor een schamel loon. Janneke helpt haar moeder na schooltijd met huishoudelijke klusjes, maar zo vaak ze kan, trekt ze zich terug op haar favoriete plekje in de Peel, verscholen tussen de berkenbomen. Daar ontmoet ze in het geheim haar vriendje Willem en heeft ze tijd om ongestoord te fantaseren over de toekomst: Janneke droomt ervan om juf te worden en zo te ontsnappen aan het zware, uitzichtloze leven dat de meeste Peelbewoners leiden.

Maar nare gebeurtenissen zorgen ervoor dat Jannekes droom steeds onbereikbaarder wordt. Janneke ziet nog maar één uitweg…