Recensie: Het laatste uur RECENSIE

Recensie: Het laatste uur - Minette Walters

Het is 1348: in het graafschap Dorset verspreid de Zwarte Dood zich, een voor de bewoners tot nog toe onbekende ziekte. Wanneer Sir Richard na een reis terugkomt in Develish, blijkt dat ook hij besmet is. De vrouw van Sir Richard, Lady Anne besluit de poorten te sluiten. De zieken blijven buiten, de gezonde mensen blijven binnen. Ben je lijfeigenen, horige boek of ben je van hoge afkomst? Dat doet er niet toe, voor Lady Anne is iedereen gelijk. En zo begint een onrustige tijd. De bewoners proberen zich te weren tegen de ziekte, waarvan zij niet weten hoe deze ontstaat of hoe deze zich verspreid. Ook proberen zij te wennen aan de nieuwe hiërarchie, waarin de wereld zoals zij die kennen op zijn kop staat.

Het laatste uur is de eerste historische roman van de populaire thriller-auteur Minette Walters. Met dit boek laat Walters zien dat ze veelzijdig is. Een historisch roman komt tot stand door enerzijds research en anderzijds fantasie. Deze balans is perfect in Het laatste uur, wat blijkt uit het taalgebruik, het verloop van de ziekte, het hiërarchisch systeem en relatie van de bewoners met God. Een sterk debuut in dit genre dus!

Deze historische roman zit boordevol met verschillende personages. Hoofdpersoon is Lady Anne, de heldin in dit verhaal. Haar personage is ontzettend intrigerend, oprecht en krachtig, een ware heldin in een tijd waarin mannen vooral de baas spelen. Vanuit het klooster is ze uitgehuwelijkt aan Sir Richard, een vreselijke man. Echt verbonden met God voelt ze zich echter niet. Lady Anne stelt vooral kennis en logisch redeneren hoog, waarmee ze het leven redt van alle bewoners. Isolatie lijkt haar immers het beste verweer tegen de Zwarte Dood. Naast Lady Anne volgen we Thaddeus, iemand van veel lagere stand die door Lady Anne wordt aangenomen als rentmeester. Dit lokt veel emoties uit bij alle bewoners. Iemand van zo laag, die zo’n hoge functie krijgt. Thaddeus blijkt intelligent en vindingrijk en samen met Lady Anne komen ze steeds meer te weten over de Zwarte Dood. Het meest bijzondere personage in dit verhaal is Lady Eleanor, de dochter van Lady Anne. De nieuwe hiërarchie is voor haar onmogelijk om mee te dealen en zij is dan ook de relschopper die vele problemen veroorzaakt. Haar macht en stand lijkt in deze wereld niets meer te betekenen en met het verlies van haar vader brengt dit het hoofd van de, toch al wat gekke, dochter behoorlijk op hol. Deze dynamiek zorgt voor de nodige spanning, aangezien Lady Anne telkens voor de keuze komt te staan: Staat ze aan de kant van het volk of van haar dochter? Dit geeft het verhaal een sterke complexiteit en diepgang. Ook al kent Het laatste uur naast deze 3 nog vele andere personages, het blijft behapbaar en goed te lezen. Alle karakters zijn zeer geloofwaardig en ze houden de lezer zeker geboeid.

Alhoewel dit geen thriller is, zoals Minette Walters normaal gesproken schrijft, kent Het laatste uur wel degelijk spanning. Deze is vooral te vinden in de opbouw van het plot en de kleine escalaties die ontstaan binnen en buiten het dorp. Op het moment wanneer het verhaal even lijkt te gaan vervelen, vindt er een gave twist plaats. Deze dwingt Thaddeus samen met een groepje jongens buiten de muren om op zoek te gaan naar meer voedsel. Dit geeft het verhaal een nieuwe dimensie en zeker ook meer afwisseling.

Het laatste uur eindigt met een redelijk gesloten einde. De lezer kan er dan ook voor kiezen om het hierbij te laten. Echter, het boek is wel zo goed geschreven dat je eigenlijk niet kan wachten op het vervolg…

Het laatste uur

1  2  3  4  5

Wanneer de pest in 1348 Engeland bereikt, begrijpt niemand waarom er in zo'n korte tijd zo veel doden vallen. Als Sir Richard na een reis terugkomt in zijn dorp Develish, blijkt hij besmet te zijn geraakt. Zijn vrouw, de intelligente Lady Anne, neemt het heft in eigen handen: de zieken moeten buiten blijven, de gezonde mensen beschermt ze in haar eigen huis. Tot ieders verbazing behandelt Lady Anne ze allemaal als gelijken.
    Deze nieuwe hiërarchie zorgt voor een onrustige dynamiek in Develish. Het volk staat voor een onmogelijke keuze: blijven ze binnen en verhongeren ze, of gaan ze naar buiten, waar de pest rondwaart?
    Het laatste uur leest als een spannende thriller over menselijke vindingrijkheid en uithoudingsvermogen tegen de ergste pandemie in de geschiedenis. Met Lady Anne van Develish heeft Walters een onvergetelijke heldin gecreëerd.