Recensie: De schaduwen van Radovar RECENSIE

Recensie: De schaduwen van Radovar – Marloes Morshuis

“Doornroosje had maar mazzel gehad. Die was wakker gekust door een prins en hop, de ranken die haar kasteel overwoekerden waren verdwenen. Toen Jona wakker was geworden, stond de stad nog vol doornstruiken - en dat je je daar gemeen aan kon prikken, had ze inmiddels ontdekt.” (Pag. 233)

Jona Bergman woont samen met haar familie in Sterrenlicht, een van de hoogste flats in de stad Radovar. De regering van Radovar werkt met een speciaal puntensysteem; iedereen die zich netjes aan de regels houdt, naar werk of school gaat en zich inzet voor de maatschappij, kan pluspunten verdienen. Op deze manier kunnen families samen opklimmen en krijg je steeds meer privileges. Maar... bij elke misstap worden er punten afgetrokken en zo zou je zo maar een Ondergronder kunnen worden.

De Schaduwen van Radovar is geschreven vanuit het oogpunt van Jona, een veertien jarig meisje dat met haar familie op de 28e verdieping van Sterrenlicht woont. Haar familie hoort bij de snelst stijgende families van het gebouw en met name haar vader is gebrand op het verdienen van pluspunten. Jona voelt zich echter niet thuis in deze manier van leven en zou zich het liefst willen terugtrekken op de minverdiepingen bij haar enige vriend: een klusjesman genaamd Zalman. Wanneer ze de jongen Killian ontmoet leert ze dat het leven niet zo mooi is als iedereen denkt en dat er een hoop geheimen zijn te ontdekken in de stad.

De Schaduwen van Radovar begint meteen vol spanning en sensatie; door met een flash forward te beginnen zorgt Marloes Morshuis er direct voor dat je middenin het verhaal valt. We lezen hoe Jona en Killian proberen te ontsnappen aan een bloedstollende achtervolging en steeds hoger klimmen naar de hoogste verdieping van de Sunrise, het grootste gebouw in Radovar. Het tweede hoofdstuk begint twee maanden eerder en zo lees je gaandeweg het avontuur voorafgaand aan dit eerste moment, en uiteraard ook de spannende ontknoping.

Terwijl je als lezer meeleest met het avontuur van Jona bekruipt je het gevoel dat er iets niet helemaal klopt in de stad.

Omdat je alles vanuit het oogpunt van Jona beleeft moet je soms (net als zij) puzzelen om de juiste informatie bij elkaar te krijgen.

Hoewel het boek is geschreven voor jongere lezers, zitten er ook genoeg aspecten in die oudere lezers aanspreekt. Het is duidelijk bedoelt om je aan het denken te brengen. De sluwe manier waarop de stad zijn inwoners in zijn greep houdt zegt veel over onze huidige maatschappij en waar mensen toe in staat zijn.

Het enige minpunt zou het abrupte en vrij korte einde kunnen zijn. Waar er in het begin duidelijk de tijd wordt genomen voor het opbouwen van de spanning, schiet het einde helaas te kort. Omdat je je makkelijk kunt identificeren met Jona en haar vrienden was een uitgebreider einde absoluut geen straf geweest en ben je als lezer juist toe aan een goede ontknoping.

De Schaduwen van Radovar sluit zich aan bij andere boeken die over een futuristische wereld gaan, maar richt zich duidelijk op wat jongere lezers. Het verhaal is makkelijk te volgen door de sterke karakters en de avonturen en geheimen die elkaar in een goed tempo opvolgen. Kortom: een spannend boek voor zowel jong als oud, dat de lezer aan het denken zet!

De schaduwen van Radovar

1  2  3  4  5

Jona woont met haar ouders, broertje en oma in Sterrenlicht: een van de enorme flats van Radovar. De inwoners van deze grijze stad zijn in de greep van de familiescore, een puntensysteem dat je positie bepaalt. Families die hard genoeg werken en zo voldoende punten verdienen, klimmen letterlijk op in de stad. Wie te veel minpunten scoort, eindigt als Ondergronder - of erger nog, in een Onderwijk. De regels in de stad zijn streng. Zo mag niemand zonder toestemming naar buiten, zijn planten en dieren verboden en leveren onvoldoendes op school ook minpunten op. Het grootste deel van de mensen in Radovar heeft zich naar het systeem geschikt. Wie hard werkt, kan een luxe leven leiden. Maar doe je niet mee, dan stort je je hele familie in het verderf. Daarom zwijgt Jona. Ze protesteert niet, maar onttrekt zich zoveel mogelijk aan het Sterrenlicht-bestaan. Haar enige vriend is de vreemde klusjesman Zalman, die geïsoleerd diep onder de grond woont. Maar dan maakt Jona hardhandig kennis met de schaduwkanten van Radovar. Zo moet oma verplicht naar een 75-plus-gebouw en blijken de schoonmaakploegen van de Grijze Brigade niet alleen de straten schoon te vegen. Als Jona stiekem naar buiten sluipt en de zwerfjongen Kilian tegenkomt, raakt ze langzaam betrokken bij een verzetsgroep die de ware aard van Radovar wil onthullen. Jona ontdekt dat de schaduwen van de stad meer verbergen dan ze dacht en komt in groot gevaar.