Recensie: Draaideur RECENSIE

Recensie: Draaideur – Katja Lange-Müller

De zestigjarige Asta staat te roken bij de draaideur bij het vliegveld in München. Ze hoeft niet meer terug te keren naar Nicaragua, waar ze in een ziekenhuis werkzaam was, en weet niet waar ze nu naartoe kan. Haar hele leven was ze alleen gelukkig wanneer ze nodig was, maar wie heeft haar nu nog nodig? Met iedere sigaret graaft Asta dieper in haar verleden en neemt ze de lezer mee in haar leven.

Draaideur is uit het Duits vertaald. Lange-Müller heeft het volgende akelige Japanse spreekwoord gebruikt om Draaideur te introduceren: “’Laat je uit het water helpen, anders verdrink je nog,’ zei de aardige kikker, en hij zette de vis in een boom.” Dat de roman de vraag opwerpt of we als mens ooit in staat zijn een ander en onszelf écht te helpen, wordt met dit stukje Japan nogmaals bevestigd.

Het verhaal begint met Asta die bij de draaideur een sigaretje staat te roken. Ze inhaleert en blaast vervolgens de rook weer uit. Net als bij een draaideur gaat de rook erin en er weer uit. Hetzelfde geldt voor de stof die in de eerste bladzijdes gegeven wordt. De zinnen zijn lang, waardoor het de lezer moeite kost om zich door deze eerste zure appel heen te bijten. Het lijkt alsof de basisinformatie aan het begin van het boek ontbreekt en er direct begonnen wordt met Asta’s tocht door het verleden. Kortom: alsof de zinnen er aan de ene kant ingaan en er aan de andere kant direct weer uitgaan.

Het is als lezer lastig om de draad aan het begin van het verhaal op te pakken. Helaas is het ook moeilijk om de draad vast te blijven houden. De gebeurtenissen in Asta’s verleden vloeien soms ongemerkt in elkaar over, of worden juist los van elkaar verteld. Helaas is er soms geen rode lijn in te vinden. De verhaalopbouw lijkt soms onlogisch en is soms niet-chronologisch, waardoor de lezen een tandje bij moet zetten om erbij te blijven. Daarnaast is de lezer pas aan het einde van Draaideur in staat (bijna) alle gebeurtenissen aan elkaar te koppelen. Helaas is dit aan de late kant.

Toch biedt Draaideur achteraf een goede samenvatting over het leven van Asta. Hierbij zijn de invloeden van de Duitse taal en cultuur terug te vinden. Lange-Müller komt zelf uit Oost-Berlijn, wat een invloed op haar opvoeding heeft gehad. Zo mocht ze bijvoorbeeld niet studeren vanwege antisocialistisch gedrag. Ook in de jeugd van Asta zijn haar beperkingen opgesteld, waardoor ze enkele wensen niet kon waarmaken.

Samenvattend kan over Asta gezegd worden dat ze eerlijk over haar leven vertelt, maar misschien te veel nicotine binnenkrijgt, waardoor ze geen logische verhaalopbouw gebruikt. Lange-Müller heeft zelf ook haar verleden in Draaideur verwerkt, wat het verhaal iets meer doet leven. Toch zijn alle puzzelstukken pas achteraf te leggen en heb je als lezer de hoop dat een volgend boek toch wat vlotter en spannender is.

Draaideur

1  2  3  4  5

Ruim 22 jaar werkte Asta voor internationale hulporganisaties, nu is ze gestrand op het vliegveld van München. Er is wel een verleden, maar geen toekomst. Ze hoeft niet meer terug te keren naar Nicaragua, waar ze in het ziekenhuis werkzaam was, en weet niet waar ze naartoe kan. Asta staat bij de draaideur te roken. Haar hele leven was ze alleen gelukkig wanneer ze nodig was, maar wie heeft haar nu nog nodig?
    Asta maakt de balans op van haar leven, waarbij ze zich de mensen die ze ooit kende en de avonturen die ze beleefde in herinnering brengt. Met iedere sigaret graaft ze dieper in haar verleden en biedt ze de lezer een buitengewoon actuele en belangwekkende blik in de wereld van de internationale hulpverlening en de daarmee gepaard gaande risico's.