Recensie: De ideale Walter RECENSIE

Recensie: De ideale Walter - Luc Haekens

De ideale Walter gaat over Walter Molenaer, een bekende televisieproducent met zijn eigen zender TWEE. Hij is een succesvolle zakenman totdat dit succes bedreigd wordt door de komst van ZEVEN, de zender van de concurrent. Walter's werknemers lijken de dalende kijkcijfers niet af te willen wachten  en willen er vandoor gaan tot Walter hen chanteert met belastende feiten uit hun privéleven. Onder druk bedenken de werknemers een uniek nieuw programma dat een hit wordt, maar niets is wat het lijkt. Niet in het programma, maar ook niet in het echte leven...

Luc Haekens staat bekend om zijn satirische nieuwsprogramma's op tv en heeft ervaring in de radio en televisie industrie. Dat hij in De ideale Walter de spot drijft met de wereld achter de schermen van de televisie is dan ook niet ver gezocht.
Walter wordt neergezet als een typische tv persoonlijkheid die het goed voor elkaar heeft: duur huis, mooie jongere vrouw en een eigen horeca gelegenheid want welke BN'er of BV (bekende Vlaming) heeft dit nu niet tegenwoordig. Maar schijn bedriegt, want alles blijkt vergankelijk te zijn.

Het boek bestaat uit een aantal verschillende delen waarbij er in het eerste deel vooral in wordt gegaan op het leven van Walter nu en er ook een sprong terug in de tijd wordt gemaakt naar een van de succesvolste programma's van zijn zender. In het tweede deel wordt er ingegaan op Moon (de chauffeur van Walter) en wat zijn link is met Walter en wordt de nieuwe zender ZEVEN geïntroduceerd. In het derde deel perst Walter zijn personeel af en in het deel erna komt het tot een climax in de nieuwe show van TWEE. Deel vijf is de nasleep van het programma maar tegelijkertijd is dit ook een van de spannendste gedeelten van het verhaal waarbij alles ontrafelt wordt en alle puzzelstukjes op hun plek vallen.

Doordat het verhaal bestaat uit verschillende delen heeft Haekens het voor elkaar gekregen om in relatief korte tijd en weinig pagina's direct een goed doorvlochten en samenhangend verhaal te creëren. Alle personages en gebeurtenissen zijn met elkaar verbonden en als lezer weet je al snel hoe de vork in de steel zit. Het verhaal is hierdoor duidelijk en overzichtelijk en is daardoor ook direct interessant en spannend, zonder dat er echt al iets gebeurt. Je voelt namelijk al direct dat er van alles staat te gebeuren en dat Walter niet zo'n brave en ideale jongen is als hij doet voorkomen.

Omdat je als lezer al snel verbanden ziet en door de eenvoudige schrijfstijl van Haekens leest het verhaal vlot en blijft je nieuwsgierigheid continu gewekt. Ondanks dat je steeds aanvoelt dat er dingen staan te gebeuren, is het verhaal niet voorspelbaar en weet je ook niet goed wanneer er iets zal gebeuren. Het verhaal neemt dan ook een aantal spannende wendingen, zeker in het laatste gedeelte van het boek.

Naast dat het verhaal duidelijk satirisch is en de spot drijft met roem en status in de televisiewereld. Is dit wel op zo'n manier gedaan dat je hier vooral na het lezen of als je het boek even weglegt over na denkt. Aan de ene kant zijn de personages heel stereotype maar aan de andere kant stoort dit niet en maakt dat het verhaal misschien juist geloofwaardiger.

De ideale Walter is een snel en spannend verhaal met een kritische noot, maar niet op zo'n manier dat je er steeds diep bij na moet denken of dat het zwaar leest.

De ideale Walter

Luc Haekens

20 april 2018

ISBN 9789022335192
    Uitgever Angèle
    293 pagina's

Angèle

1  2  3  4  5

Moons ouders passen totaal niet bij elkaar, maar toch trouwden ze voor de camera's en kregen ze een kind. Zijn hele jeugd vroeg hij zich af wat de televisiemakers bezielde die zijn ouders aan elkaar koppelden.

Zodra hij meerderjarig is, besluit Moon te infiltreren in het televisiemilieu. Hij wordt de persoonlijke assistent van Walter Molenaer, een bekende Belgische televisieproducent, en krijgt zelfs een belangrijke rol in de meest bekeken televisiereeks die het productiehuis van Walter ooit maakte. Hij schopt het tot Bekende Vlaming en wordt in elke talkshow uitgenodigd.
    Maar dan gaat het mis. Een van de kandidaten in het succesprogramma blijkt lang niet zo sympathiek te zijn als hij zich voordoet. Bommen ontploffen en kelen worden doorgesneden, allemaal live op televisie. En Moon ziet, samen met de rest van de wereld, dat niets is wat het lijkt.