Recensie: De magiërs RECENSIE

Recensie: De magiërs – Scarlett Thomas

De Magiërs is na Drakendal, het tweede deel in de Bovenwereld serie van Scarlett Thomas. In dit tweede deel volgen we nog steeds Eufemia Goedhart, ook wel Fee en haar vrienden tijdens spannende avonturen. Fee weet ondertussen na het lezen van het boek Drakendal van haar opa hoe ze heen en weer kan reizen naar de bovenwereld en weer terug. Hiervoor gebruikt ze een speciale gastenkaart. Tot Fee haar vader de gastenkaart van haar heeft afgepakt en hij deze alleen terug wil geven als Fee hem het boek de Magiërs bezorgd, wat ze ooit lang geleden van haar moeder heeft gekregen. Fee heeft geen idee waar dit specifieke boek is gebleven en is ten einde raad. Wat nu als ze nooit meer naar de grote magische bibliotheek kan en haar familie in de bovenwereld niet meer kan bezoeken? Ondertussen hebben haar vrienden ook genoeg om zich zorgen over te maken. Gaat het ze lukken om het universum, de bovenwereld en de grote bibliotheek te beschermen?

Het verhaal wordt voornamelijk vertelt vanuit Fee, maar ook haar vrienden Maximiliaan, Jade, Lexie en Wolf komen geregeld aan het woord. Eigenlijk is het door het hele boek heen een wisselend perspectief, alleen is de rode draad door De magiërs heen wel het verhaal van Fee. Alle vijf hebben ze net hun metamorfose doorgemaakt en zijn ze dus een neofiet. Ze beschikken allemaal over een gave, wat ze ook wel het kharakter noemen. In het eerste deel was al duidelijk wat de gave van de kinderen was en in dit verhaal proberen ze er allemaal achter te komen wat hun secundaire gave, ook wel hun kunde is. Ze beschikken daarnaast ook nog eens over troeven die hun helpen bij het uitvoeren van hun gave. Dit alles maakt het hele verhaal tot een magisch geheel. Terwijl de vrienden alles rondom magie leren, leren wij als lezers met ze mee. Een ontzettende fijne opbouw dus. Het is veel informatie, maar alles spreekt voor zich en het is allemaal duidelijk uitgelegd zodat je onderweg niet de weg kwijt raakt.

De vijf vrienden zijn heel uiteenlopende karakters en beschikken over verschillende sterke eigenschappen. Juist doordat ze allemaal ergens anders goed in zijn, blijft het verhaal spannend en interessant. Je leert vanuit elk personage wel iets en aan het einde heb je een mooi en compleet verhaal. Ze gaan voor elkaar door het vuur en helpen elkaar waar het maar kan. Het is een hele hechte vriendengroep en ze zijn zeer trouw aan elkaar. Natuurlijk bevat het boek naast de vijf vrienden ook genoeg slechteriken, waar ze het tegen op moeten nemen. Van het begin tot het einde blijft het verhaal spannend en op sommige stukken kan je het boek gewoon niet wegleggen omdat je wil weten hoe het afloopt. De magiërs is absoluut een verrassend verhaal en sommige wendingen zie je van te voren echt absoluut niet aankomen.

De schrijfstijl van Scarlett Thomas is heel erg vlot, je vliegt door de pagina’s heen. Daarnaast is het ook heel magisch, fantasierijk, spannend en hier en daar erg grappig. De stukken die Fee meemaakt in de bovenwereld zijn heel beeldend geschreven, je ziet de grote bibliotheek en het landgoed van de familie Goedhart gewoon helemaal voor je. Een klein minpuntje aan het verhaal is de band tussen Fee en haar vader. De ene keer mogen ze elkaar graag en de ander keer loopt het alles behalve soepel tussen de twee, daar zat soms een beetje een te groot contrast tussen en dat maakte het wat verwarrend.

De verwijzing op de cover, “voor de fans van Harry Potter” is wel begrijpelijk. Ook al zijn het twee totaal verschillende verhalen, de magische sfeer, de vriendengroep en de school waar je magische dingen leert komt natuurlijk wel overeen. Ondanks die overeenkomsten is het absoluut niet vergelijkbaar en worden beide verhalen compleet anders uitgewerkt.

Kortom, De Magiërs is een magisch, spannend en verrassend verhaal voor jong en oud. Het is verslavend en bijna niet aan de kant te leggen. De magische sfeer spat gewoon van de pagina’s af!

Recensie: De magiërs – Scarlett Thomas

Bovenwereld 2 - De magiërs

1  2  3  4  5

Fee Goedhart weet hoe ze met magische boeken naar de bovenwereld kan reizen. Haar klasgenoot Max heeft echter meer interesse in de donkere onderwereld. Wanneer beiden onder duistere omstandigheden verdwijnen, raken hun vrienden in paniek. Is het toeval dat zij tegelijkertijd worden vermist? Dan bereikt hen het bericht dat Fee ernstig in gevaar is en dat haar
    tijd opraakt. Waar zijn Fee en Max?