Recensie: Zoek me tussen de sterren RECENSIE

Recensie: Zoek me tussen de sterren – Francesca Zappia

Op school ziet niemand Eliza staan en is ze onzichtbaar, maar online is ze LadyAstronomia bedenker en tekenaar van de wereldberoemde webcomic Monsterzee. In haar online wereld voelt ze zich veilig. Dan komt er een nieuwe jongen op school, Wallace. Hij schrijft fanfictie over Monsterzee, maar hij weet niet dat Eliza de maker is van de strip waar hij zo van houdt. Eliza laat Wallace voorzichtig dichterbij komen, maar wat gebeurt er als ze haar ware identiteit onthult?

Zoek me tussen de sterren weet je vanaf de allereerste pagina mee het verhaal in te sleuren. Het begint met een kort proloog waarin we leren wie Eliza is. Op school is ze onzichtbaar, maar als LadyAstronomia is ze wereldberoemd met haar webcomics van Monsterzee. Eliza is niet het standaard young adult type. Ze is niet uitzonderlijk mooi, ze weet vaak niet de juiste dingen te zeggen en ze is het liefst onzichtbaar. Het is heerlijk om een keer met een ander soort hoofdpersonage dan normaal mee te lezen. Voor veel mensen zal zij dan ook een karakter zijn waarmee ze zich kunnen identificeren. Eliza is namelijk sociaal onhandig en gaat sociale activiteiten het liefst uit de weg. Haar enige vrienden die ze heeft zijn online en wonen honderden kilometers verderop. Haar vrije tijd besteed ze aan het maken van webcomics en houdt ze zich bezig met het fandom van haar strip. Voor veel mensen die zich zelf in een fandom bevinden en zich bezig houden met fanart of fanfictie is dit boek een feest van herkenning. Eindelijk is er een personage waarmee je je echt verbonden kan voelen. In dat opzicht lijkt Zoek me tussen de sterren erg op het boek Fangirl van Rainbow Rowell dat een gelijksoortig onderwerp heeft.

Doorheen het boek zijn prachtige afbeeldingen verwerkt van Monsterzee, de webcomic van Eliza. Hierdoor gaat het boek en het fictieve boek Monsterzee echt leven. Je snapt waarom de fans er zo gek op zijn en elk personage krijgt daadwerkelijk een gezicht. De afbeeldingen en teksten van de webcomics die in Zoek me tussen de sterren zijn opgenomen voegen ook daadwerkelijk iets toe aan de leeservaring van de lezer en zijn er niet alleen maar voor ‘de mooi’ neergezet. Een leuk weetje over de illustraties is dat Francesca Zappia, de auteur van het boek, deze ook daadwerkelijk zelf getekend heeft!

De Engelse titel van het boek is Eliza and her monsters. En ondanks dat de Nederlandse titel erg mooi is en past bij het verhaal, is de Engelse titel toch net iets geschikter. In mijn ogen raakt die de verschillende betekenissen van het boek. Het slaat namelijk op Eliza en de monsters die ze gecreëerd heeft voor Monsterzee, maar het gaat ook over de monsters die in haar hoofd leven. Dit blijkt uit het volgende citaat:

“Er zit een monstertje in mijn hoofd dat over mijn twijfel regeert. De twijfel is iets stoms, zonder verstand of gevoel, blind rukkend aan de lange ketting waaraan hij ligt vastgebonden. Het monster daarentegen is slim. Hij houdt je voortdurend in de gaten en net als ik me zelfverzekerd voel, ontketent hij de twijfel en laat hem de vrije loop. En ik kan er niets tegen doen, zelfs al zie ik het aankomen.”

Dit ‘monstertje’ waar Eliza het over heeft is een monster die iedereen wel herkent. Iedereen herkent de twijfel en onzekerheid. Dat maakt dat dit boek zo herkenbaar is en dat Eliza zo’n tastbaar en identificeerbaar karakter is. Daarnaast komen er in dit boek ook heftige onderwerpen aan bod, zoals depressies en weet de auteur deze geloofwaardig neer te zetten. Het boek krijgt hiermee een extra laag.

Zoek me tussen de sterren is een prachtig boek dat je in een ruk wilt uitlezen. Je moet weten hoe het verhaal van Eliza zal aflopen. De tekeningen die het boek sieren passen perfect bij het verhaal en voegen een extra dimensie aan de leeservaring van de lezers. 5 hartjes.

Zoek me tussen de sterren

1  2  3  4  5

Ik zal hem moeten vertellen wie ik ben. Maar wat moet ik doen als ik daarmee alles verpest?

Op school ziet niemand Eliza staan. Op internet is ze echter wereldberoemd als Lady Astronomia, de anonieme bedenker van de ongekend populaire online strip MonsterZee. Daar voelt ze zich veilig in haar online wereld. Wallace is nieuw op school. Hij schrijft fanfictie over MonsterZee en heeft geen idee dat Eliza de maker is van de strip die zo veel voor hem betekent. Eliza laat Wallace voorzichtig dichterbij komen. Wat zou er gebeuren als ze haar ware identiteit onthult? Indringende, eigentijdse YA-roman over fandom, online vriendschap, depressie en de grote invloed van internet.