Recensie: De monnik van mokka RECENSIE

Recensie: De monnik van mokka – Dave Eggers

Mokhtar Alkhansali zoekt naar de zin van zijn leven wanneer hij een standbeeld ziet dat alles verandert. Getriggerd door de geschiedenis erachter werpt hij zich op de koffiehandel en de band die bestaat tussen zijn moederland Jemen en de geschiedenis van de drank.

Koffie of geschiedenis. Een van beide onderwerpen moet je als lezer van De monnik van Mokka aanspreken, want anders haal je het einde van het boek niet. In tegenstelling tot wat de kleurrijke, cartooneske kaft doet vermoeden, is dit geen jeugdverhaal, maar wel een soort van waargebeurde roman. Hoofdpersoon Mokhtar Alkhansali vormt de spilfiguur, maar vertelt niet zelf het verhaal. Dat doet auteur Dave Eggers in zijn plaats. De eerste tien pagina’s van het boek zijn een bewieroking van Mokhtar door de auteur. Dat die een diepe indruk op hem naliet, is daarbij het minst wat je kan zeggen. Gelukkig blijft die adoratie achterwege in het eigenlijke verhaal. Er is een interessante openingsscène waardoor je in slechts enkele zinnen al een redelijk accuraat beeld van Mokhtar krijgt. Wat daarna volgt, is een mix van een interessant verhaal afgewisseld met droge opsommingen van gebeurtenissen en de bijhorende datums. Een minpunt dat verschillende keren terugkomt gezien de doorsnee Westerse lezer zelden op de hoogte zal zijn van de gebruiken en levenswijze van de Jemenitische bevolking. In plaats van een samenhangend geheel leest het verhaal daardoor eerder als een soort van kralenketting waar een selectie van gebeurtenissen aan elkaar wordt geregen. Bovendien zorgt die keuze ervoor dat Mokhtar niet echt geloofwaardig overkomt, ondanks het feit dat dit een waargebeurd verhaal is. Hij lijkt op een domme, onbesuisde jongen die een onwaarschijnlijke portie van geluk met zich meeheeft. Dit kan uiteraard de werkelijkheid zijn, maar het is geen fijne leeservaring.

De monnik van Mokka, geschreven door Dave Eggers, vertelt het waargebeurde verhaal van koffiehandelaar Mokhtar Alkhansali. Dat deze laatste een boeiende levensloop heeft gehad, kan je zonder twijfel afleiden, maar de droge opsomming van verschillende feiten, gebruiken en gebeurtenissen doet afbreuk aan het verhaal. Voor koffieliefhebbers brengt dit boek zeker een fijn extraatje mee. Lezers die minder ophebben met geschiedenis of koffie zullen waarschijnlijk iets minder genieten van De monnik van Mokka. Drie hartjes voor het boek.

De monnik van Mokka

Dave Eggers

30 januari 2018

ISBN 9789048830558
    Uitgever Lebowski
    272 pagina's

Lebowski

1  2  3  4  5

De monnik van Mokka is het waargebeurde, meeslepende verhaal over een jonge man die zijn eigen Amerikaanse droom najaagt, over de wonderlijke geschiedenis van koffie en over de worstelingen van Jemenitische burgers die zich staande proberen te houden in de oorlog.

Mokhtar Alkhansali groeit op in San Francisco als een van de zeven kinderen van twee islamitische immigranten uit Jemen. Op zijn vierentwintigste werkt hij als portier in een appartementencomplex
    en raakt na een toevallige ontmoeting geïntrigeerd door de rijke en fascinerende geschiedenis van koffie en de belangrijke rol die zijn moederland Jemen daarin speelde.

Vastbesloten om de oude glorie van Jemenitische koffie in ere te herstellen, besluit hij in de ruige berggebieden van het land op zoek te gaan naar de eeuwenoude plantages, om te leren over de teelt,
    het roosteren en de handel in koffie.

Wanneer het hem lukt om de lokale boeren voor zich te winnen en de beste koffiesoorten te verzamelen, lijkt het succes binnen handbereik, totdat een burgeroorlog uitbreekt die het land in chaos stort. Saoedische bommen zorgen voor verlaten straten, de wegen door het hele land zijn in handen van milities, de Amerikaanse ambassade sluit. Mokhtar moet op eigen kracht het land zien te ontvluchten met alleen een rugtas vol koffie, zijn laatste hoop.